RIVM: ‘Klimaatbeleid ook goed voor onze gezondheid en veiligheid’
1 reactieHet Nederlandse klimaatbeleid zal de komende jaren niet alleen onze bijdrage aan de opwarming van de aarde verlagen. Het heeft daarnaast ook allerlei positieve effecten op onze gezondheid en veiligheid, schrijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in drie nieuwe rapporten over het onderwerp. De lucht die Nederlanders inademen wordt bijvoorbeeld steeds schoner en daardoor neemt de levensverwachting toe, zo is de aanname.
Omdat van fossiele brandstoffen steeds minder gebruik wordt gemaakt, zullen op de werkvloer ook minder gevallen van longkanker ontstaan. Het RIVM kijkt ook naar de langere termijn. Naarmate er minder aardgas wordt gebruikt, zullen ook veel minder mensen sterven aan koolmonoxidevergiftiging. Dat scheelt jaarlijks tientallen doden. Dankzij wereldwijd klimaatbeleid kan ook de kans op voor Nederland rampzalige zeespiegelstijgingen worden verkleind.
Geluidshinder van het verkeer zal eveneens almaar kleiner worden naarmate er meer elektrische auto’s rondrijden. Elektromotoren zijn stiller dan verbrandingsmotoren. Aan de andere kant kunnen windturbines wel voor meer hinder bij omwonenden zorgen en veroorzaken verbrandingsinstallaties voor biomassa ook luchtverontreiniging. De overstap op hernieuwbare energie heeft dus ook een keerzijde. Het RIVM benadrukt dat het belangrijk is om de komende jaren ‘goed te blijven volgen welke effecten de nieuwe energiebronnen hebben’.
lees ook
Peter
arts en jurist, Schaijk
Goh, het valt op dat RIVM een behoorlijk linkse agenda uitdraagt, zonder daarbij adequate onderbouwing te bieden. En dat MC dit ook nog eens zonder meer (verkeerd) parafraseert.
Uit het brondocument: "Op de werkvloer daalt het aantal gevallen van ...longkanker doordat het Klimaatakkoord een einde maakt aan het gebruik van diesel producerende apparaten" (?) en "Stoppen met fossiele energiebronnen zorgt dat er minder stikstof op de bodem neerdaalt. Dat is gunstig voor mens en natuur, al is het effect niet heel groot, zoals in 2019 al bleek uit een eerdere RIVM-analyse."
Uit het MC artikel: "Omdat van fossiele brandstoffen steeds minder gebruik wordt gemaakt, zullen op de werkvloer ook minder gevallen van longkanker ontstaan." (dat stond er niet; op welke werkvloer staan mensen überhaupt nog 8 uur per dag in de uitlaatgassen?)
De echte verbetering in luchtkwaliteit zit niet in het in de ban doen van de verbrandingsmotor (benzine of diesel), maar in het reduceren van de vervuilende scheepsmotoren die op stookolie lopen; een zo'n schip produceert net zoveel vuile stoffen als het hele Nederlandse wagenpark bij elkaar. En we nodigen ze en masse uit om naar Rotterdam te komen en stil te blijven liggen voor de kust als de olieprijs wellicht even ongunstig is.
Verder is een beetje EURO6c dieselmotor van tegenwoordig (zo'n beetje standaard vanaf begin de jaren 201x) veel schoner dan de gemiddelde benzinemotor van het Nederlandse wagenpark en levert een minder hoge CO2-footprint op om te bouwen dan een hybride of electrische auto, waarbij de accumaterialen 2x de halve wereld om gaan, om vervolgens vanuit China naar de autofabriek waar ook ter wereld te gaan, om dan wéér te worden getransporteerd (afvallasten van het giftige afval nog daargelaten). Nog daargelaten dat een electrische auto doorgaans geen caravan van 2500kg kan trekken, dus wat levert dat op aan sloopafval?
Wellicht beter om gewoon bij de eigen leest te blijven?