Veel huisartspraktijken niet altijd bereikbaar
Plaats een reactieBij twee op de drie huisartspraktijken krijgt een patiënt binnen twee minuten een medewerker aan de lijn. Maar één op de vijf praktijken is niet altijd telefonisch bereikbaar.
at meldt de Gezondheidsgids van de Consumentenbond. De bond belde 510 huisartspraktijken. Zo’n 19 procent bleek telefonisch niet bereikbaar; daar stond een antwoordapparaat aan. Bij nog eens 14 procent duurde het langer dan 2 minuten voordat iemand de telefoon opnam. Bij ongeveer 3 procent stond de beller tussen de 5 en 10 minuten in de wacht. Twee op de drie praktijken (66%) bleek binnen 2 minuten bereikbaar.
Volgens de richtlijn van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) moet de huisartspraktijk minimaal 6 uur per dag telefonisch bereikbaar zijn voor patiënten. De door de inspectie gehanteerde norm van twee minuten voor niet-spoedeisende oproepen, is volgens de LHV niet haalbaar.
In geval van spoed moet een patiënt binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon krijgen. 81 procent van de door de Consumentenbond gebelde praktijken werkt met een menu waarin valt te kiezen voor ‘spoed’, ‘uitslagen’ of het ‘maken van een afspraak’. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden.
Verbeteringen zijn nog steeds mogelijk en noodzakelijk, zo laat een woordvoerder van de LHV de Gezondheidsgids weten.
Joost Visser
Lees ook:
Huisartsen laken IGZ-onderzoek bereikbaarheid (12 juni 2011)
Meer assistentie noodzakelijk voor bereikbaarheid huisarts (1 juni 2011)
Spoednummer huisarts slecht bereikbaar (18 mei 2011)
Patiënt vindt huisarts slecht bereikbaar (13 mei 2011)
- Er zijn nog geen reacties