Suikertaks doet de verkoop van zoete drankjes dalen
Plaats een reactieIn het jaar na het invoeren van extra belasting op zoete, non-alcoholische dranken, neemt de verkoop ervan af. Dit valt op te maken uit een analyse van Christina Roberto e.a. die in JAMA wordt gepubliceerd.
Vanaf januari 2017 moeten distributeurs van fris- en andere zoete, non-alcoholische dranken in de Amerikaanse stad Philadelphia extra belasting betalen over deze producten. Het stadsbestuur wil zo bijdragen aan een gezondere leefstijl: suikerhoudende drankjes zijn in de VS de grootste bron van toegevoegde suikers in het dagelijkse dieet. De onderzoekers vergeleken de prijzen en verkoop van zoete (fris)drank en de verkoop ervan in Philadelphia met die van een andere stad (Baltimore) en in de grensgemeentes van Philadelphia, waar geen suikertaks was opgelegd. Ze vergeleken de verkoop in het jaar voor met die in het jaar na de invoering van de heffing. Ze gebruikten hiervoor cijfers van grote ketens van onder meer supermarkten, die naar schatting 25 procent van het volume van de belaste dranken omzetten. Overigens ging het ook om drankjes met laagcalorische zoetstoffen.
De belastingverhoging werd voor 43 tot 104 procent doorberekend aan de consumenten. Het verkochte volume daalde in Philadelphia 51 procent, in Baltimore (zonder taks) met 2,3 procent. De afname in Philadelphia werd voor een deel tenietgedaan door de stijgende verkoop in grensgemeentes. Netto nam het volume met 38 procent af.
Het zal moeilijk zijn om aan te tonen of dergelijke maatregelen daadwerkelijk bijdragen aan betere gezondheid van de bevolking, omdat dit pas op lange termijn te meten valt. In die periode zullen er ook andere factoren zijn die van invloed kunnen zijn op bijvoorbeeld incidentie van type-2-diabetes.
Lees ook- Er zijn nog geen reacties