Specialist traint in communicatie
1 reactieDe Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en zorgverzekeraar Menzis zijn gestart met een nieuw type communicatietraining voor zorgverleners. Daarmee moet de gedachtenuitwisseling tussen zorgverleners en patiënten worden verbeterd.
Als onderdeel van de training spreken artsen, verpleegkundigen en patiënten waartussen geen behandelrelatie bestaat met elkaar over hun ervaringen. Opzet is onder meer dat patiënten sterker en zelfbewuster worden in de relatie met hun eigen zorgverlener, en dat zorgverleners behoeften van patiënten beter kunnen inschatten.
Volgens Carin Hoogstraten, projectleider Kwaliteit van Zorg NFK, is de training effectiever dan scholing in algemene communicatievaardigheden omdat ze dichterbij de dagelijkse praktijk staat.
De gesprekken staan onder leiding van een medisch specialist. ‘Een ziekenhuispsycholoog was misschien logischer geweest’, zegt Hoogstraten. ‘Maar een specialist heeft meer affiniteit met de mensen op de werkvloer. Artsen voelen zich daar veiliger bij.’
Dit type communicatietraining staat bekend als ‘de Els Borstgesprekken’, omdat de ontwikkeling ervan is gefinancieerd door de Muntendamprijs die oud-minister van Volksgezondheid Els Borst in 2009 ontving. De vervolgpilot vindt in tien ziekenhuizen plaats, waaronder ook het Cancer Center van het UMC Utrecht, dat het project met het NFK ontwikkelde. In de toekomst wil Hoogstraten accreditatie verkrijgen, zodat de training opgenomen kan worden in de curricula van specialistenopleidingen.
Shahnaaz Dostmohamed
- Meer nieuws
I.M.R. Alders
patientencoach, ZWOLLE
Communicatie met de mens (zowel arts als patient) als uitganspunt zeer waardevol. Als je als patient weet hoe het moet, helpen wij je in een aantal persoonlijke professionele begeleidingen verder op weg. Voor meer info: www.stichtingtinkerbell.nl