Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Nieuws

Reclame GSK niet door de beugel

Plaats een reactie

Fabrikant GlaxoSmithKline (GSK) mag de claim ‘Feeling free from symptoms’ niet meer gebruiken in reclame voor Seretide (fluticason met salmeterol). Dat oordeel velt de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR).


De claim, voorzien van een foto van parachutisten, wekt ten onrechte de indruk dat patiënten onder alle omstandigheden en gedurende langere tijd vrij zullen zijn van symptomen zoals hijgen, piepen en kortademigheid, zo stelt de CGR. GSK mag in haar reclame ook niet meer zeggen dat een stabiele onderhoudsdosering met Seretide astmasymptomen voorkomt. Concurrent AstraZeneca, producent van Symbicort (budesonide en formoterol), had de klacht bij de stichting ingediend.



Volgens de cijfers van het College voor zorgverzekeringen is in Nederland aan Seretide 124 miljoen euro uitgegeven in 2006. Symbicort was dat jaar goed voor minder dan de helft van dat bedrag: 55 miljoen euro.



De CGR veroordeelt GSK tot betaling van het griffiegeld (1250 euro) en van de procedurekosten (6600 euro). Met de inkomsten voor Seretide van 2006 in Nederland heeft GSK de totale kosten van 7850 euro in 33 minuten terugverdiend. HC

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.