Onbekend maakt onbemind
Plaats een reactieHuisartsenposten hebben een slechtere naam bij mensen die er nooit gebruik van hebben gemaakt, dan bij mensen die er wel patiënt zijn geweest.
Dat blijkt uit een onderzoek dat huisartsenpost HOV (’s-Hertogenbosch, Oss, Veghel en Zaltbommel) heeft laten uitvoeren. De vier posten in Noord-Brabant hebben een significant slechter imago onder respondenten die er nooit zijn geweest. Omdat mensen die wel gebruikmaakten van de posten positiever oordeelden, is het gemiddelde oordeel ‘licht positief’. Patiënten hebben echter een sterke voorkeur voor de eigen huisarts boven de huisartsenpost.
Persoonlijk contact met een huisarts van de HAP heeft de meest positieve invloed op het oordeel van de patiënt. Telefonisch contact wordt gezien als een drempel en de respondenten denken dat deze drempel de zorg vertraagt. De patiënt gaat voor ‘minder acute’ problemen naar de huisartsenpost. Voor een klacht die de patiënt zelf bestempelt als ‘acuut’, wordt de SEH bezocht.
Simone Paauw
Lees ook:
Rapport van het Imago-onderzoek
Meer nieuws
- Er zijn nog geen reacties