Handelwijze zorgverleners onder druk
Plaats een reactieOnder druk van patiënten, hun familieleden en zorgverzekeraars voelen zorgverleners zich steeds vaker gedwongen anders te handelen dan zij het beste achten voor de patiënten. Dit blijkt uit een onderzoek van de Stichting Beroepseer, in opdracht van de VvAA, onder bijna 1200 zorgverleners.
Van de geënquêteerde zorgverleners stelt 80 procent dat zij wel eens andere zorg verlenen dan zij professioneel het beste achten voor de patiënt. 70 procent van de zorgverleners zegt anders te handelen als gevolg van druk van patiënten en familie. Bij 63 procent komt dit door druk van derden, bijvoorbeeld de zorgverzekeraars.
Uit de studie blijkt dat de belangrijkste reden om toe te geven aan de druk is om patiënten het gevoel te geven dat het maximale is gedaan (67%). Voor een derde is het voorkomen van juridische of financiële claims een reden.
‘Zorgverleners zitten door het huidige zorgbeleid in een spagaat’, zegt Herman van Hemsbergen, voorzitter van de VvAA-hoofddirectie. ‘Enerzijds moeten zij alles doen wat in het belang van de patiënt is, die steeds meer eist en vraagt. Anderzijds wordt de druk om doelmatig en efficiënt te werken, bijvoorbeeld vanuit de zorgverzekeraars en de Inspectie voor de Gezondheidszorg, steeds groter.’
Bas Knoop
Twitter: @bknoop
- Er zijn nog geen reacties