De eerste lijn voorbij (2)
Plaats een reactieWat jammer dat Netten c.s. zulke zwakke conclusies trekken over zon belangrijk onderwerp als de vraag waarom zoveel patiënten buiten kantooruren rechtstreeks naar de Spoedeisende Hulp (SEH) gaan
De auteurs halen onderzoek aan uit Zwolle en Utrecht waaruit blijkt dat de problemen waarmee zelfverwijzers zich aandienen in het algemeen geen spoedeisend karakter hebben. Deze problemen horen terecht niet op een SEH thuis. Maar ze horen s avonds en in het weekend ook niet bij de eerste lijn thuis.
De zelfverwijzers weten zeer goed waarom de huisarts moet worden omzeild: een ervaren assistente of verpleegkundige, of de dienstdoende huisarts doet een telefonische triage en geeft óf een advies óf verwijst bij niet-spoedeisende zaken naar het spreekuur op maandag. Gaan deze mensen rechtstreeks naar een SEH, dan worden ze toch door een arts onderzocht en vaak wordt er zelfs nog aanvullend onderzoek gedaan. Het getuigt van weinig kennis over de organisatie van de spoedeisende hulp in de eerste lijn als deze gang van zaken niet wordt onderkend. En het getuigt daarnaast van weinig respect voor het dienstdoen door de beroepsgroep huisartsen als wordt gesuggereerd dat huisartsen deze taak zouden willen afstoten. Het knelpunt ligt niet bij de manier waarop huisartsen omgaan met spoedeisende geneeskunde, maar bij het feit dat iedereen die zich aandient op een SEH, met open armen wordt ontvangen.
Druten, januari 2002
- Er zijn nog geen reacties