Laatste nieuws

Bikinirecord Pink Ribbon: patiëntenraad stapt op

2 reacties

De voltallige patiëntenadviesraad van de stichting Pink Ribbon is vorige week opgestapt. Aanleiding is de onvrede met PR-stunts als bikinirecord en tietenrace. ‘We dienden alleen nog als klapvee’, zegt Desiree Hairwassers, lid van het voormalige adviesorgaan in Trouw. Pink Ribbon haalt geld op dat bedoeld is voor borstkankeronderzoek.

Het breekpunt was een 'zoveelste bikinirecord', zegt Hairwassers. ‘Het idee geld op te halen door 20-jarige meiden in bikini een voetbalveld op te sturen is volslagen idioot’, vindt Hairwassers. ‘Het is onsmakelijk en ongepast. Met zo'n actie schaad je de doelgroep, de vrouwen en mannen die aan borstkanker lijden.’

'Iedere vrouw is mooi zoals ze is', wordt dan geroepen. ‘Maar je ziet geen 60-jarige zonder borsten meedoen aan zo'n tietenrace. Het is de seksualisering van een ziekte. Patiënten stoot je hiermee voor het hoofd, en dat mag nooit het resultaat zijn van een fondsenwerving. Dan liever geen geld.’
De stichting zelf heeft zich op haar site gedistantieerd van het artikel in Trouw. Volgens Pink Ribbon is er geen hoor en wederhoor gepleegd. De stichting erkent dat de patiëntenraad is ‘teruggetreden’ en zegt dat men binnen enkele weken bekendmaakt hoe het ‘patiëntenperspectief’ voortaan ‘geborgd’ wordt.

Pink Ribbon had zich begin dit jaar, na protesten, al teruggetrokken als goed doel uit het evenement ‘bikinirecord’.

Marieke van Twillert

Lees ook:
borstkanker patiënten
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Jongejan

    huisarts n.p., Woerden nl

    Er bestaat ook nog zoiets als "goede smaak". De door de patiëntenraad van Pink Ribbon terecht gewraakte activiteiten van de stichting lijken meer op het vermarkten van een "product" dan op het serieus aandacht en compassie vragen voor een groot oncol...ogisch probleem. Het bestuur van de stichting is losgezongen van haar doelgroep en reageert als zodanig ook op de patiëntenraad. Tijd dus voor een nieuw stichtingsbestuur!

  • Bart Bruijn

    Huisarts, STREEFKERK Nederland


    De echte doelgroep van deze organisatie stapt op en de organisatie "distantieert zich" en het "patiëntenperspectief" moet "geborgd" worden.

    Waar zou het probleem zitten binnen deze organisatie?

    Bij de echte doelgroep of bij het vermanagerde en ve...rbestuurderde kliekje in de top van de organisatie?

    Verbestuurderd worden en vermanagerd worden, tegen ontzaggelijke kosten, ziehier het lot van bijna alle "patiëntenorganisaties".

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.