Best practice
Plaats een reactieDe huisartsenlijn van de Reinier de Graaf Groep in Delft is een aanwinst voor de huisarts. Als ik in dat ziekenhuis een medisch specialist wil consulteren, draai ik een speciaal nummer. Vrijwel zonder wachttijd wordt de telefoon opgenomen en word ik doorverbonden met een specialist naar keuze die klaar lijkt te zitten voor consultatie. Kom daar eens om in een ander ziekenhuis.
Het is voor mij en voor de patiënt prettig om tijdens het spreekuur een specialist achter de hand te hebben voor het antwoord op brandende vragen. Mag ik een vrouw die 25 weken zwanger is bijvoorbeeld een protonpompremmer geven of niet? En wat kan ik geven aan een nullipare vrouw die ondanks uitproberen van diverse anticonceptiepillen hevige menstruaties houdt?
Ik vraag me af of een goed functionerende eerste lijn eigenlijk wel kan zonder zon snelle consultatiemogelijkheid van de tweede lijn. Het management van de Reinier de Graaf Groep heeft deze lijn op verzoek van de huisartsen opgezet. Het motief was simpel. Huisartsen zijn onze belangrijkste klanten en als die zon service willen, dan zetten wij die op.
Overigens heeft het management daarvoor nog een behoorlijke inspanning moeten leveren. Zo hebben alle maatschappen zich bereid moeten verklaren mee te werken aan een goede uitvoering van deze service. De telefonistes zijn geïnstrueerd hoe te handelen als via de speciale lijn wordt gebeld. En elke ochtend bellen ze alle polis af om zeker te weten dat ze de goede telefoonnummers voor die dag hebben.
Volgens mij is de huisartsenlijn een staaltje van best practice. En dat verdient navolging. Wie volgt?
Maarten Cox, de huisarts
- Er zijn nog geen reacties