Laatste nieuws
Jan Kuks
1 minuut leestijd

Beoordeel de dokter, maar wel toetsbaar

1 reactie

Het is absoluut waar dat een zorgverlener kritiek moet kunnen verdragen (MC 15/2011: 942). Ik ben graag bereid daarvan te leren en geef toe dat dat soms met enig slikken gepaard gaat. Maar moet dat anoniem op internet?

In het NTvG staat een advertentie van ZorgkaartNederland (ZN) omdat uiteraard duidelijk moet worden ‘wie wat kan’. Maar we kunnen ook – evenals de collega in die advertentie met een blik naar de hemel gericht – uitroepen ‘wie zegt mij dat ik het goed doe?!’ Want ja, wie is dat nu precies en wie zegt dat de criticaster werkelijk op het betreffende spreekuur is geweest en wie zegt dat het (alleen) de dokter is die hier iets misdaan heeft?

Zelf krijg ik een 6,3 op de website. ‘Het kon beter’, zegt men hier ter stede. Maar nadere beschouwing leert dat het het gemiddelde is van een 9,8 (nee, die heb ik echt niet zelf geplaatst) en een 2,8. Het gaat hier dus op alle fronten heel erg goed en heel erg slecht tegelijk.

Natuurlijk wilde ik graag leren en daarom benaderde ik ZN om met de 2,8-cliënt in contact te komen. ZN gaat hier voortvarend en discreet te werk. De cliënt weigerde echter (nee, ik was niet verbaasd). Nu heb ik op uitnodiging van ZN zelf een contrareactie bijgeplaatst (zie daar). Mijns inziens is dit een manier om deze ellendige situatie met die ongenuanceerde berichten in stiekeme anonimiteit enigszins het hoofd te bieden.

Opmerkelijk is dat ZN overigens flyers aanbiedt waarmee zorgverleners zelf hun patiënten kunnen aanmoedigen op ZN hun – nog steeds anonieme – oordeel neer te leggen.

Ik maak me grote zorgen over deze ontwikkeling omdat het uiteindelijk ten koste zal gaan van eerlijke, patiëntvriendelijke en betaalbare gezondheidszorg.

Paterswolde, juni 2011

prof. dr. J.B.M. Kuks, neuroloog UMCG

  • Meer brieven

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Y.G. van Ingen

    specialist ouderengeneeskunde, ZUID-SCHARWOUDE

    Toevallig was ik recent op deze site terecht gekomen. Ook ik heb me verbaasd over de beoordelingen. Bij een beoordeling werd aangegeven dat het een deel was van een klacht. Dan vraag je je af, is die klacht erkend. Goede beoordleingen zijn leuk, maar... met name de kritiek zou nuttig kunnen zijn als feedback. Echter bij een aantal beoordelingen was de toon van het bericht zo zuur, dat ik me afvraag wat je als beoordeelde hiermee kan. Ook wonderlijk dat je anoniem eventuele hatemail kunt spuien.Zouden we deze site in de huidige vorm niet moeten boycotten en patienten oproepen eerst terug te gaan naar de arts om het verhaal toe te lichten?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.