Federatienieuws
3 minuten leestijd
Federatienieuws

We hebben prachtige ideeën, maar zorgvuldigheid is een groot goed

Vijf vragen & antwoorden over beleidsspeerpunten van de KNMG.

Wat doet de KNMG voor u? En wie doen dat? In deze rubriek vertellen experts van de KNMG over hun werk.

Deze keer: Bas Schreuder, voorzitter van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS).

1 Wat zijn belangrijke thema’s die nu binnen de RGS spelen?

‘De vernieuwingen rondom de herregistratie van geneeskundig specialisten en de opleidingsvisitatie. We willen af van “Zet hier maar een kruisje en dan is het goed”. Vinken is straks grotendeels passé. Uitgangspunt is dat de individuele specialist, het team waarin hij werkt en de actoren rondom de opleiding zélf continu en cyclisch werken aan optimale kwaliteit. Dus niet eens in de vijf jaar, als de herregistratie of opleidingsvisitatie in zicht komt, maar doorlopend. Als RGS toetsen we dan marginaal, op hoofdlijnen. Hoe dat toetsen er precies uit komt te zien, daar zijn we nu druk mee bezig.

De afgelopen jaren hebben we in pilots geëxperimenteerd met andere vormen voor de opleidingsvisitatie. ‘Verticaal visiteren’ bijvoorbeeld, waarbij meerdere specialismen binnen één ziekenhuis tegelijkertijd worden gevisiteerd. Deze vorm is enthousiast ontvangen door de opleidingsinstellingen. In 2017 gaan we verticaal visiteren in de ziekenhuizen die daar klaar voor zijn. Dat vergt nogal wat voorbereiding.

Een ander belangrijk thema is MijnRGS, het systeem waarin aiossen en opleiders hun opleidingszaken online kunnen regelen. Dit systeem breiden we in 2017 uit voor de herregistratie van geneeskundig specialisten. Om de introductie succesvol te laten verlopen, ontwikkelt een team van experts nu een waterdicht online systeem. Dat doen we in nauwe samenwerking met de betrokkenen.’

2 Denken diegenen voor wie de regels bedoeld zijn – specialisten, opleiders, aiossen, instellingen – mee over vernieuwingen?

‘Jazeker! Allereerst al in het College Geneeskundige Specialismen (CGS), dat de regels opstelt en de RGS, die de regels uitvoert. Beide organen bestaan grotendeels uit geneeskundig specialisten, waaronder veel opleiders. Daarnaast hebben we regelmatig overleg met de wetenschappelijke verenigingen, de beroepsverenigingen en vele andere betrokken partijen, zoals de Raad Opleiding van de Federatie Medisch Specialisten.

We streven naar maximale betrokkenheid van alle actoren. Om dat streven kracht bij te zetten, hebben we onlangs een evaluatie over de RGS gehouden onder onze stakeholders. Het rapport van die evaluatie verschijnt in november, maar één van de uitkomsten is: meer inspraak in het beleid van de RGS. Een aantal stakeholders heeft op dit moment een adviserende stem en wil graag meer inspraak. Die uitkomst nemen we zeer serieus. We zijn nu alvast aan het bekijken hoe we daar in kunnen voorzien.’

3 Waarom duurt het soms jaren voordat een belangrijke vernieuwing gerealiseerd is?

‘Onder meer door de afstemming met stakeholders, die we essentieel vinden. Ook de vertaling van de regelgeving naar de concrete uitvoering kost tijd. We hebben prachtige ideeën, maar ze moeten wel binnen de kaders passen. En die kaders bedenken we niet zelf, dat doet het CGS.

Zorgvuldigheid is in ons werk een groot goed. We willen graag zoveel mogelijk anticiperen op kwesties of uitzonderingen die door nieuwe regels kunnen ontstaan. Bijvoorbeeld: wat doen we als we bij een verticale visitatie constateren dat één van de tien gevisiteerde specialismen in het ziekenhuis niet goed functioneert? Daar moet je vóór de introductie van de nieuwe regels goed over nadenken. En daar gaat tijd mee gepaard.’

4 Wat bezorgt u momenteel hoofdbrekens?

‘De (her)registratiekosten. Aan de ene kant willen we meer kwaliteit en meer efficiency bieden, waar je mankracht en kostbare online systemen voor nodig hebt. Aan de andere kant vind ik de registratiekosten hoog. Zulke dilemma’s leiden wel eens tot nachtelijk gepieker.’

5 Wat stemt u tevreden?

‘Dat de RGS inmiddels zo’n geweldige club van enthousiaste mensen is. Altijd goed voorbereid, altijd in voor constructieve discussies, daar word ik oprecht blij van.’

Meer informatie over vernieuwingen in de regelgeving en ontwikkelingen binnen de RGS: knmg.nl/rgs.

PDF 39 - 2016
Federatienieuws KNMG

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.