Federatienieuws
1 minuut leestijd
actueel

Per 1 mrt: aangepaste regels voor betere afwikkeling medische aansprakelijkheid (GOMA)

Plaats een reactie

De GOMA geeft aanbevelingen aan zorgaanbieders, zorgverleners, verzekeraars, patiënten en belangenbehartigers bij de aanpak van medische incidenten en de afwikkeling van klachten en schadeclaims. Het doel van deze gedragscode is dat voor al deze partijen een klimaat wordt gecreëerd van wederzijds vertrouwen, transparantie en samenwerking.

Wat is nieuw?

In de nieuwe GOMA (Gedragscode Openheid Medische Incidenten: Betere Afwikkeling Medische Aansprakelijkheid) wordt meer verantwoordelijkheid gelegd bij de zorgaanbieder bij afwikkeling van medische incidenten. Naast een nieuwe, logische opbouw en uitbreiding, zijn de belangrijkste wijzigingen:

  • Expliciete aandacht voor de impact van een incident op de betrokken zorgverlener, de zogenaamde second victim. In aanbeveling 5 is opgenomen dat zorgaanbieders in het kader van goed werkgeverschap begeleiding en ondersteuning moeten bieden aan zorgverleners die betrokken zijn (geweest) bij een incident.
  • Niet langer de aansprakelijkheidsverzekeraar, maar de zorginstelling zelf dient de patiënt te laten weten dat een verzoek wordt beoordeeld door de verzekeraar en dat de verzekeraar namens de zorginstelling handelt. Dit stimuleert persoonlijk contact tussen de zorginstelling en de patiënt, hierdoor wordt het contact verbeterd waardoor de kans op escalatie wordt verkleind.
  • Zorgaanbieders moeten patiënten proactief informeren over de aard en consequenties van een geschilprocedure in de zin van de Wkkgz.

Het is zinvol bovenstaande wijzigingen goed te lezen in de nieuwe GOMA 2022. De tuchtrechter toetst aan de GOMA. 

Bekijk hier.

Wat is de GOMA? 

De GOMA is een uitgave van de Letselschaderaad in overleg met vertegenwoordigers van zorgorganisaties, waaronder de KNMG, en verzekeraars. Het biedt kaders voor een redelijke, rechtvaardige en voortvarende omgang tussen arts en patiënt bij medisch incidenten, waarin wederzijds vertrouwen, transparantie en samenwerking centraal staan. De GOMA staat een adequate aanpak voor onmiddellijk na (het bekend worden van) het incident, ook in situaties waarin een incident leidt tot (al dan niet juridische) vervolgstappen, zoals het door de patiënt indienen van een klacht of een verzoek om schadevergoeding.

Federatienieuws actueel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.