Lezersverhalen
2 minuten leestijd
Lezersverhaal

Galblaas op Bali: complimenten!

Plaats een reactie
Voor de eindejaarsspecial van 2022 met als thema Buitenland vroegen wij lezers naar hun ervaringen met ongeluk of ziekte tijdens een reis of verblijf in het buitenland. We ontvingen vele inzendingen, die wij de komende tijd met u zullen delen.

Een maand geleden, in mijn derde vakantieweek, kreeg ik zomaar uit het niets een, naar later bleek, galblaasaanval. Na een wilde tocht in een ambulance belandde ik in het ziekenhuis Murni Teguk memorial hospital op Bali.

Ik werd binnengebracht op een open SEH. Met open bedoel ik open deuren: de ambulance reed tot aan de entree waardoor de uitlaatgassen de SEH binnenkwamen. Op de SEH waren de bedden door middel van gordijntjes van elkaar gescheiden, maar de opvang was goed. Binnen de kortste keren stonden er artsen om mij heen en binnen een halfuur was de internist bij mij en stelde al snel de diagnose infectie van de galblaas. Van die eerste dag weet ik verder niet veel meer want ik kreeg veel medicatie toegediend. ’s Avonds werd ik naar mijn kamer gebracht, die er modern en netjes uitzag. De dag erna kreeg ik een echo, ook in een moderne ruimte met nieuwe apparatuur. De verpleging was heel fijn, niet gehaast maar relaxed, klaar om je bij te staan in je behoeftes. Ook mijn arts kwam elke dag één à twee keer per dag langs om mij te informeren over de stand van zaken. Als er een wissel van de verpleging was dan kwam de oude ploeg samen met de nieuwe ploeg zich af- en aanmelden, zodat jij als patiënt wist met wie je van doen had. Ook de later ingeschakelde chirurg handelde adequaat. Communicatie met mij verliep zowel persoonlijk als per app. Na negen dagen mocht ik, nadat ik klinisch gestabiliseerd was, het ziekenhuis verlaten. Na nog vier dagen aansterken op mijn resort mocht ik terug naar huis vliegen.  

Eenmaal in Nederland onder medische begeleiding gesteld en gelijk de verschillen opgemerkt. Daar waar men op Bali de samenwerking met de verschillende afdelingen en disciplines opzocht, is mijn indruk en ervaring hier in Nederland dat ieder vanaf zijn eigen eilandje werkt, waardoor zaken stroever verlopen, patiënten onnodig veel belast worden en behandelingen worden uitgesteld. Ook de communicatie is niet altijd even duidelijk.  

Een groot compliment mijnerzijds aan mijn artsen in het Murni Teguk Hospital, een modern ziekenhuis met heel veel kennis binnen de muren! 

Saskia van Toorn, zelfstandig psychosociaal therapeut in Borger

buitenland
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.