Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
coronaperikel

Ikke ikke en…?

2 reacties

Het is 14 oktober. De dag na de nieuwe coronamaatregelen. Iedereen is onrustig, ik merk het aan de telefoontjes. Onze praktijk heeft een intelligent telefoniesysteem met terugbelopties zodat niemand meer in de wacht staat.

Er is ook een spoedtelefoon die door de dokter die op locatie werkt wordt opgenomen. Het is soms nog wennen voor de patiënten om de juiste optie te kiezen en vandaag heb ik toch wel iemand die durft. De spoedlijn gaat en ik vraag wat het spoedgeval is. De meneer aan de telefoon aarzelt en zegt dat het voor hem wel een spoedgeval is. Zijn diabetesmedicijnen zijn op en hij heeft geen bevestiging gehad op zijn digitale aanvraag voor een herhaalrecept. Als ik vraag waarom hij geen terugbelverzoek heeft gekozen zegt hij dat het eerst beschikbare tijdslot pas om drie uur ‘s middags was en hoe krijgt hij dan nog zijn medicijnen vandaag? Als ik hem vervolgens geduldig uitleg dat hiervoor de spoedlijn bellen toch echt niet de bedoeling is en dat hij ook de apotheek zou kunnen bellen om te vragen of de medicijnen misschien al klaarstaan zegt hij doodleuk: ‘O, maar dan loop ik er toch even heen? Het is maar 100 meter van mijn huis!’ Zucht. Gevalletje paniekvoetbal of ikke ikke en de rest kan…?

Praktijkperikel coronaperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.Wilschut-Verhoef

    algemeen arts, homeopathie, Barendrecht

    Beste A. Meutstege, na jouw reactie gelezen te hebben, van mij uit een andere view. Eerlijkheidshalve kwam dat, toen tot mij doordrong de woonplaats nl. Zwolle. Prachtige plaats trouwens. Ik denk dat het zo'n 40 jaar geleden is dat ik op T.V. een ver...gelijking voorgeschoteld kreeg tussen een huisarts in het oosten van ons land en de randstad.
    Aantal consulten in de praktijk bleek in het oosten 10 en in de randstad 40 of meer. Toen had je nog inloop spreekuren. Hoewel de factor tijd zeker van invloed is geweest, blijft er voor mij toch een groot verschil tussen oost en randstad t.g.v. veel factoren. Deze laat ik aan u over. Maar neem van mij aan, er is een groot verschil!

  • A meutstege

    huisarts, zwolle

    MIjn intelligent telefoonsysteem heeft geen terugbelopties maar een echt persoon aan de andere kant van de lijn. Soms moet je daar heel even op wachten maar ben je wel gelijk, vriendelijk en kundig geholpen.
    Slaat die ikke,ikke... niet ook een bee...tje op de praktijkhouder?

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.