Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Appelstroop op een eendenstaart

2 reacties

Een verzorgende in een verzorgingshuis vraagt raad aan de specialist ouderengeneeskunde, omdat een patiënte met dementie die ochtend agressief was. De situatie was zelfs zo dreigend dat de verzorgende haar niet goed durfde te benaderen.

Patiënte had namelijk een knuffel kapotgesneden en er waren zorgen over de veiligheid van medebewoners. Er werd een beoordeling gevraagd van de noodzaak tot directe (medicamenteuze) interventie.

Nader onderzoek van de knuffel wees uit dat het een eend betrof, waarvan de staart was afgesneden. Opvallend was dat de staart vol appelstroop zat. Navraag bij een medewerker die het incident van A tot Z had meegemaakt, leerde dat zij de situatie anders ervaren had. Tijdens het ontbijt was patiënte appelstroop op haar boterham en de staart van de eend gaan smeren, waarna zij heel precies de staart afsneed. Ze werd boos toen het mes werd afgepakt.

Het ‘agressie-incident’ verandert in een voorbeeld van agnosie. Gedachten over Haldol en lorazepam maken plaats voor omgangsadviezen en scholing van het team. De extra miljoenen van Van Rijn zijn daarbij hard nodig.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • I. van Es

    Specialist ouderengeneeskunde i.o., Sittard

    Zodra een dokter bij een medemens gevraagd wordt, noemen wij deze medemens een patiënt, ongeacht waar hij/ zij woont.
    De dokter wordt nogal eens bij problemen van bovenstaande aard gevraagd als het gaat om mensen in verzorg- en verpleeghuizen. Ik be...n blij dat mijn collega op deze manier een kijkje geeft in 'onze' keuken.
    Als een situatie als dit kan leiden tot bijscholing voor een heel team, is dat mijns inziens alleen maar mooi meegenomen. We zijn nooit klaar met leren.

  • A.Cigaar

    radioloog n.p., arnhem

    Opmerkelijk dat de schrijver het over een patiënte heeft,terwijl het toch een bewoner van een verzorgingshuis is. Daar heeft niemand het over patiënten. Dit doet vermoeden dat de auteur het uit tweede hand heeft. Overigens is de teneur van dit art...ikel een beetje neerbuigend jegens de verzorgende,die kennelijk onwetend was van de oorzaak van het gebeuren. Voor het gemak wordt daarna maar gegeneraliseerd en moet het hele team voor bijscholing. Fijn dat de auteur het zo getroffen heeft met zichzelf, maar val ons niet lastig met dit soort stukjes.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.