Hoofdredactioneel
Robert Crommentuyn
Robert Crommentuyn
1 minuut leestijd
Hoofdredactioneel

Waar voor je geld

1 reactie

Ergens in het najaar passeerde ik op de verbindingsweg van Houten naar Utrecht een gigantisch billboard. ‘Diak Clinic, snel de beste zorg, met aandacht voor jou’, las ik daarop. Daarnaast een fris en vrolijk gezicht van een jonge vrouw. Even was ik in verwarring. Had mijn vertrouwde Utrechtse Diakonessenziekenhuis een rebranding ondergaan en sprak men nu van het vlotte en hippe Diak Clinic zonder dat ik ‘in the know’ was?

Ja en nee, zo blijkt nu enkele maanden later. Diak Clinic is een ‘focuskliniek’ van dat oude, vertrouwde Diakonessenziekenhuis. Het levert planbare zorg zonder wachtlijsten. Maar heeft geen andere eigen faciliteiten dan een fancy ontvangstloket met de vibe van een privékliniek. Achter dit decorstuk gaat het oude ziekenhuis schuil. En wat blijkt nog meer? Diak Clinic is onderdeel van een trend waarmee ‘gewone’ ziekenhuizen de slag met de zelfstandige behandelcentra hopen te winnen. Want die gaan er nu vandoor met de rendabele ‘planbare patiënt zonder complicaties’. In Achter het Nieuws schetst Eva Kneepkens de achtergronden van deze trend.

Bij mij blijft een ongemakkelijk gevoel over

Je kunt je bij lezing verheugen over zoveel creatieve inventiviteit. Maar bij mij blijft een ongemakkelijk gevoel over. In de kern dwingt oneerlijke concurrentie en cherry picking de ziekenhuizen tot rare fratsen. Waarom heeft één ziekenhuis twee namen en twee loketten, waarbij het ene loket stroperigheid en wachttijden belooft en het andere patiëntvriendelijkheid en snelheid? Wie wordt hier beter van? In elk geval de marketingindustrie. Maar verder? De patiënt heeft meer behoefte aan echte innovatie. En aan een zorgaanbod dat ook aansluit bij ongemakkelijke zorgvragen en zorgbehoeftes die niet in een prefab customer journey vallen. Zoals de long­covidpatiënten – onder wie vele artsen – die aan het woord komen in ons tweeluik over het post acuut infectieus syndroom (PAIS), dat later deze week verschijnt.

-> Luister ook naar de wekelijkse podcast van Medisch Contact.



medisch contact

nummer 13/14

  • Robert Crommentuyn

    Robert Crommentuyn is sinds 1998 verbonden aan Medisch Contact. Tot 2011 was hij werkzaam in de functie van journalist, waarbij hij zich specialiseerde in reportages, interviews en achtergrondverhalen op de aandachtsgebieden ‘Werk en inkomen’ en ‘Bekostiging van de zorg’.<br><br> Sinds juni 2011 is Crommentuyn adjunct-hoofdredacteur en in die functie verantwoordelijk voor de totstandkoming van het weekblad Medisch Contact, de bijlagenreeks Thema, het lifestylemagazine Geniet en het studentenmagazine Arts in Spe.<br><br> Crommentuyn was eerder actief als freelance journalist en studeerde Algemene Letteren aan de Universiteit van Utrecht.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.J. Colon

    Klinisch Neurofysioloog, Budel-Dorplein

    Niet alle focusklinieken zijn nieuwlichterij. Denk aan de Maartenskliniek (Nijmegen), de oogkliniek (Rotterdam) en aan Kempenhaeghe (Heeze/Breda). Klinieken die al lang (Kempenhaeghe al sinds 1927) voorzagen in behoeften waar binnen de reguliere ziek...enhuizen op dat moment geen resonantie was. En ten dele nog steeds niet is, mede vanwege het feit dat deze derde lijns centra inderdaad excellente expertise hebben opgebouwd.
    Nieuw is wel dat ook "reguliere" ziekenhuizen beginnen om zich te profileren met dergelijke expertise-speerpunten en eigen zorglijnen/paden/.... Mijns inziens een terechte ontwikkeling, mits ook voldaan wordt aan de bijbehorende verplichtingen van aandacht, tijd en expertise. Patientenzorg is meer dan een verdienmodel.....

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.