Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Blog

Proppen, prutsen en afraffelen - Martine Schrage

2 reacties

‘Goedemorgen dokter, het kan snel hoor want ik heb maar drie kleine vragen: Iets over snurken, want de kno-arts adviseert een operatie maar dat wil ik niet, is er ook iets anders? En ik denk ook dat ik slaapapnoe heb. En oh ja, wilt u ook even kijken of m’n schouder vast zit. Graag in één consult want anders moet ik terugkomen en ik heb nu speciaal vrij genomen. Nee, van de assistente kreeg ik geen dubbele afspraak want er stonden al vijf dubbele afspraken gepland zei ze.’

Kijk, sommige dokters kunnen dat misschien, maar ik kan dat niet.

Beste patiënt, als je drie dingen in één consult wilt proppen, doe je jezelf tekort. En mij natuurlijk ook. Je vraagt me eigenlijk om prutswerk af te leveren, en je klachten snel af te raffelen. Dat kan en dat wil ik niet.

De zorgvraag is eindeloos, ik verdrink er soms in.
Patiënten verdrinken in de druk die zij ervaren want de werkgever staat ook niet hoera te roepen als je vrij vraagt om naar de dokter te gaan. Draait de maatschappij door?

Ik heb het recht mijn grenzen aan te geven. U mag het daar niet mee eens zijn. We zijn volwassen mensen, daar moeten we mee kunnen leven. Als we elkaar dan niet meer aardig genoeg vinden, kunnen we afscheid van elkaar nemen. Al had ik u liever aardig gevonden, en u mij.
Huisartsen zijn suckers for love.

Martine Schrage

consult
  • Martine Schrage

    Martine Schrage is huisarts. Ze werd in Leuven opgeleid, werkte twintig jaar in Nederland, waarna ze terugkeerde naar haar Vlaamse roots. Samen met twee Belgische collega’s runt ze een levendige huisartsenpraktijk in Turnhout.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • T.J.W. de Ruiter, revalidatiearts, Hengelo Ov Nederland 12-09-2015 02:00

    "ik zie ook mensen die wel een klacht hebben, maar eigenlijk geen hulpvraag. dat kost me aardig veel tijd soms om daar achter te komen: dat er geen vraag is, en ik dus ook niet verwacht wordt een antwoord te geven, maar alleen het nut had om even te luisteren.
    wat zou het toch mooi zijn als we de tijd hadden om 1 of 3 vragen helder te krijgen en te beantwoorden in één consult. helaas, die tijd krijgen we niet van deze minister en deze verzekeraars. Zonde, ik ben er van overtuigd dat een paar minuten meer tijd een heleboel zorgconsumptie en dus bakken met gemeenschapsgeld zal schelen."

  • D Hairwassers, Patient advocate, 11-09-2015 02:00

    "Ik ben er van overtuigd dat jij duidelijk en strikt je grenzen aan kunt geven en dat je patiënten je dan nog aardig vinden. Ik kan het weten, want ook ik vond je superaardig !!"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.