Blogs & columns
André Weel
André Weel
2 minuten leestijd
Blog

Henk is niet flexibel

5 reacties

Mijn collega Henk, altijd even goedlachs, is er niet vrolijker van geworden. Ik heb het over zijn laatste akkefietje bij de zorginstelling. Hij komt er al acht jaar over de vloer. Doet er zijn spreekuren en heeft er zijn overleggen met leidinggevenden en de HRM-afdeling. En nu …. Enfin, lees eerst maar wat hem is overkomen.

Al jaren ziet Henk veel mensen met psychische klachten. Het laatste jaar is dat zeker niet minder geworden. Overspannenheid, nachten wakker liggen, angst voor de toekomst, ruzies tussen medewerkers en leidinggevenden. En dat ‘instellingbreed’. Het is alsof de werkdruk over de hele linie langzaam wordt opgevoerd. Het wijst niet in één bepaalde richting. Wel merkt hij dat er op de HRM-afdeling ineens een paar mensen weggaan. De open plekken worden snel weer opgevuld. Het ziekteverzuim van deze zorginstelling over 2018 is 7,4 procent. Dat is fors hoger dan de 6,5 procent die de zorgsector als geheel in dat jaar scoort.

Op een ochtend wordt Henk gebeld door een van de nieuwe HRMers. Die meldt hem dat er een reorganisatie op handen is. De directie zal daar morgen het personeel over informeren. En dan komt haar vraag aan de bedrijfsarts. Of hij wil aangeven wie van de huidige ziekgemelde personeelsleden over drie maanden weer beter zullen zijn. Dit in verband met de capaciteitsberekening. Kan de bedrijfsarts dat aantekenen op een lijst die zij hem zal toesturen?

Henk heeft er niet veel zin in. En dat laat hij ook blijken. Wat heeft deze vraag met re-integratie te maken? Daarop wordt de HRMer duidelijk ongeduldig. Ze wijst hem erop dat hij als verzuimadviseur van de instelling verplicht is hieraan mee te werken. Het zou zelfs zijn wettelijke plicht zijn. Dat zoek ik op, denkt Henk. Hij leest dat hij zich als bedrijfsarts als een goed hulpverlener moet gedragen. Hij heeft een zorgplicht. Hij leest niets over het verplicht afgeven van een prognose voor herstel. Niet dat hij dat nooit doet. Als hij denkt dat het helpt waagt hij zich weleens aan een uitspraak dat iemand bijvoorbeeld na een maand wel weer zou kunnen werken. Dan weet de leidinggevende ook waar hij aan toe is. Maar van dit verzoek krijgt hij buikpijn. Hier zit iets achter.

Henk legt de vraag voor aan de vraagbaak van de beroepsvereniging. Daar vindt men het typisch op het terrein van de bedrijfsarts liggen om de vraag van het bedrijf te beantwoorden. De bedrijfsarts is deskundig en moet een prognose kunnen geven als hij een medewerker al wat langer begeleidt.

Met dat antwoord is Henk niet gelukkig. Hij houdt zijn buikpijn. Hij vraagt daarom onze intercollegiale toetsingsgroep om hulp. Unaniem is daar het advies om niet op de vraag van HRM in te gaan. Unaniem is ook de conclusie van de groep dat hij door het geven van de gevraagde herstelprognoses meewerkt aan selectie van medewerkers voor ontslag. Dat is niet de taak van een bedrijfsarts. Dat staat haaks op zijn zorgplicht.

Henk laat de zorginstelling weten dat hij de gevraagde prognoses niet zal geven.  Dan gaat het ineens heel snel. De directie laat weten dat ze geen vertrouwen meer in hem heeft. ‘Hij mist de flexibiliteit die wij van onze bedrijfsarts verwachten’, zo staat het in de brief aan de arbodienst. Na acht jaar trouwe dienst is er geen afscheid.

De arbodienst is ook niet blij. Men heeft daar geen ervaren bedrijfsarts die deze zorginstelling wel even overneemt. Men dreigt dus een grote klant te verliezen. Maar misschien gaat de zorginstelling wel eerder failliet. Reorganisatie als voorbode van faillissement. Dat zien we tegenwoordig wel vaker, toch?

download deze blog (pdf)

  • André Weel

    André Weel is bedrijfsarts-niet-praktiserend en epidemioloog; werkzaam als curator bij het Trefpunt Medische Geschiedenis Nederland op Urk.'  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G K Mitrasing

    Huisarts, Amsterdam

    Je zult maar "nee" zeggen tegen de ketenzorgbusiness.. de hele huisartsenmeute kijkt je een beetje meewarig aan als je er niet aan mee doet...

  • Lara Tauritz Bakker

    Student geneeskunde/wetenschapsjournalist, Den Haag

    Ik verbaas me al lang over de kwetsbare positie van bedrijfsartsen. Als je een goede arts wil zijn, zou dat niet moeten botsen met een goede opdrachtnemer zijn. Zou het niet mogelijk zijn de positie van de bedrijfsarts te verstevigen, eventueel wette...lijk, of door ondersteuning vanuit een inspectie (IGz of inspectie SZW) of ander overheidsorgaan?

  • Dolf Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid - oud bedrijfsarts, Rotterdam

    Henk kan en moet blij zijn ! Interessante casus positie. Wellicht aardig om deze eens 'door te akkeren'.
    Mijn overdenkingen:
    1. Zorg instelling met verzuim van 7.4 %. Ik hanteer grens van zes procent om verzuim stuurbaar te houden cq te maken met... normaal instrumentarium/gereedschapskist. Verzuim hoger dan zes procent is buiten categorie. En vraagt om ook buitencategorie maatregelen/interventies. Met interventies op basis consensus op het hoogste niveau. Dus met directie als portefeuillehouder. Anders is het dweilen met de kraan open
    2. Bedrijfsarts wordt geïnformeerd over op handen zijnde reorganisatie. Dat is noodzakelijk om goed te kunnen adviseren. Maar dag van te voren is te laat. Dat is geen informeren meer.
    3. Vraag naar prognose van verzuim/herstel is op zich legitiem, het antwoord zou al bij organisatie bekend moeten zijn
    4. Maar de 'echte vraag' - de vraag achter de vraag - van de mevrouw van HR blijkt een vraag met 'bad intentions' te zijn.
    5. Terecht dus Henk daar buikpijn van krijgt, zijn lichaam werkt goed en geeft de juiste signalen af. No go area in zicht.
    6. Tijd om pro-actief grens te stellen én te bewaken. Dus: niet ingaan op verzoek mét toevoeging/uitleg dat er geen antwoorden komen op vragen met 'oneigenlijke bedoelingen'.
    7. Capaciteitsplanning moeten ze zelf bij HR maken. Daar hebben ze bedrijfsarts helemaal niet voor nodig. Directie moet knoppen doorhakken.
    8. Dit is rode kaart situatie dus. En daarmee komt meteen de vertrouwenskaart op tafel.
    9. Directie laat weten 'geen vertrouwen meer in bedrijfsarts te hebben.
    10. Dat is dan wederzijds.

    Ik loste dit soort problemen bij bedrijven altijd op met de stelling:
    De opzegtermijn voor beide partijen is 20 minuten. Voor jullie, en ook voor mij. Zonder opgaaf van redenen. Even goeie vrinden. Waar geen goede wil is, is geen weg namelijk. Dan is het tijd om te vertrekken.

    Henk kan cq mag blij zijn. Zijn lichaam doet het goed. Bedrijfsarts zijn bij ' rode kaart bedrijf' is geen optie.

  • Rudy Foppen

    bedrijfsarts, Soesterberg

    Henk is een man met een ruggengraat.
    Iemand waarvan je op aan kunt.
    Hij zal het in hem gestelde vertrouwen niet schenden.
    Zijn integriteit is niet te koop.

    Laten wij allen zijn als Henk.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Ja, zo gaat dat. Wie zich in de huidige tijd niet voegt naar de grillen en nukken van het management krijgt al snel het predicaat "niet flexibel", "denkt niet mee met de organisatie", en als eretitel "eigenzinnig".

    Ik zou zeggen: Draag deze kwal...ificaties met trots!

    Zei niet Martin Luther King tussen het rokken jagen door:

    "In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.”??

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.