Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Nieuws

Medisch specialisten tegen private investeerders

3 reacties

Driekwart van de Nederlandse medisch specialisten voelt niets voor de plannen van het kabinet om winstuitkering door ziekenhuizen aan private investeerders mogelijk te maken. Slechts een kwart is vóór. Dat blijkt uit een enquête van Medisch Contact. 

Van de medisch specialisten is 73 procent tegen de mogelijkheid om winst uit te keren, 27 procent is vóór. De tegenstanders zijn bang dat het ziekenhuis vooral rendabele behandelingen zal gaan aanbieden en patiënten zal werven die winst opleveren. De voorstanders, daarentegen, denken dat de zorg in het ziekenhuis er doelmatiger van wordt en dat het ziekenhuis beter zal laten zien waar het goed in is. Maar ook andere argumenten spelen een rol, blijkt uit het onderzoek.

Gevraagd wie in het ziekenhuis mag investeren, denken vrijwel alle voorstanders aan specialistenmaatschappen; iets meer dan de helft ziet (ook) kansen weggelegd voor maatschappelijke organisaties als zorgverzekeraars en pensioenfondsen, 56 procent ook aan commerciële bedrijven als vastgoedmaatschappijen. Ruim een vijfde (22%)  ziet er geen been in om durfinvesteerders als private equity-fondsen en hedgefondsen toegang te geven tot het ziekenhuis. Een kwart van de voorstanders wil dat de winst in het ziekenhuis wordt geherinvesteerd; 61 procent wil het helemaal vrij laten, de rest noemt andere oplossingen.

Joost Visser


Lees ook:




Beeld: Corbis
Beeld: Corbis
Nieuws onderzoek
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Milco Linssen

    Voorzitter VVMS, Delft

    Als bestuurders zo doorgaan gaat het ziekenhuis echt failliet. Wie kan er tegen een investeerder zijn en zelf wel met de hoofdprijs naar huis willen gaan. Wie kan er tegen efficiency zijn, tegen transparantie. Het is naief te stellen dat zorg niet ge...leverd gaat worden. Het gaat erom dat als een specialist zijn inkomen wil veiligstellen 'ondernemen' de default zal worden. Of zelf doen, of verder niet zeuren. De resultaten laten zien dat medisch specialistisch Nederland nog een flinke slag moet maken in het wereldbeeld van nu.

  • Arjan Calatz

    Fysiotherapeut, praktijk-houdend, Oss

    Ik heb me altijd verbaasd over de weerstand van medisch specialisten om over grenzen te kijken. We stellen immers telkens met elkaar vast dat de kosten van de gezondheidszorg wederom zijn gestegen. We zeggen niets over de extra opbrengsten. Nu kan da...t ook niet binnen een ziekenhuis met resultaat verantwoorde eenheden en geen of slechts 2% groei. Dus wat te doen? Extra investeren in outillage, PR, marketing, State of art behandelingen, niet-verzekerde zorg. Daar is "vreemd" geld voor nodig. Benefit voor de investeerder (gegarandeerd rendement) en de specialist (groei door opeisen van domein in de markt). Laat investeren geen vies woord blijven....

  • J.E.

    burger

    De discussie over aandeelhouderschap in de zorg geeft een interessante blik in de denkwereld van de medisch specialist. Winst roept angstbeelden op van risicomijdende standaardfabrieken waarin de menselijke maat verloren is gegaan. Zeg maar kortweg d...e praktijk in de fabrieken van de USSR.
    Los van de vraag of het huidige institutionele kader, met ziekenhuizen die eerder clusters van ondernemingen zijn dan een eigen organisatie, winstuitkering wel tot een effectief instrument kan maken, wil ik toch een kleine kanttekening maken.
    De kans op een focus op laag risico activiteiten is juist minder waarschijnlijk bij aandeelhouderschap dan bij een financiering met vreemd vermogen, in tegenstelling tot de mening die uit de enquête lijkt voort te vloeien. Immers, rente en aflossing moeten ook betaald worden als het een keer wat slechter gaat (DOT onderhandelingen iemand?), terwijl bij eigen vermogen de aandeelhouders zo lang dan minder of niets uitgekeerd krijgen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.