Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Blog

Ketelmuziek

7 reacties

Het premieseizoen is dit jaar nog eerder begonnen dan het seizoen van zwartepiet.

DSW-directeur Chris Oomen ziet een onverwachte tegenvaller van 400 miljoen euro voor zorgverzekeraars, met als gevolg een premiestijging in 2018 van zo’n 30 euro per jaar per premiebetaler.

Het nieuwsbericht leidde tot een voorspelbare SP-riedel. Lilian Marijnissen gilde op Twitter ‘Ongelofelijk! Miljarden aan reserves liggen bij zorgverzekeraars op de plank. Maar dan zou premie weer verder omhoog moeten? No way!’

De buffers als nutteloos wegzetten is een favoriet frame van de SP. AD-columnist Özcan Akyol deed er nog een schepje bovenop. ‘Dit is nu eenmaal de werkwijze van gehaaide ondernemers die een verrot systeem optimaal willen misbruiken.’ Akyol schrijft niet alleen over een onderwerp waarvan hij niets weet, hij meent ook nog eens namens het volk te spreken: ‘In principe vond iedereen de voorspelde verhoging misdadig… Blijkbaar hebben we geen enkele politieke partij in Nederland die de onmetelijke woede van burgers aanvoelt en op basis daarvan een grote landelijke actie op poten kan zetten...’

We laten de zoveelste aangeprate onmetelijke woede van burgers maar even voor wat hij is; er zijn ook verstandigere opiniemakers. Zo vroeg Jasper Klapwijk zich terecht op Twitter af waarom een tegenvaller in het vereveningsfonds automatisch tot premieverhoging moet leiden.

Verzekeraars krijgen geld binnen via premies en het Zorgverzekeringsfonds, dat gevuld wordt met bijdragen van werkgevers en de rijksoverheid. Een tekort van dat fonds zou ook kunnen worden aangevuld door de betalers van het fonds in plaats van door premiebetalers.

De reden voor het tekort is een technische aanpassing: er zijn minder declaraties ingediend voor chronische ziekenhuisopnames dan gedacht, waardoor zorgverzekeraars te veel compensatie voor deze risicogroepen hebben gekregen. Dat bedrag moet nu terug.

Hier openbaart zich een ander probleem. Zowel ziekenhuizen als verzekeraars hebben gedurende het jaar geen idee wat hun werkelijke financiële positie is. Officiële jaarverslagen en -cijfers zeggen weinig vanwege de forse nacalculaties. Bij ziekenhuizen komt dat doordat verschillende complexe bekostigingssystemen elkaar hebben opgevolgd en er nog financiële lijken uit de kast kunnen rollen van jaren geleden. Bij verzekeraars komt dat doordat er herberekeningen in het fonds plaatsvinden.

Je kunt hieruit drie geheel verschillende conclusies trekken. Ten eerste dat de huidige premies kennelijk te laag zijn, omdat ze gebaseerd zijn op verkeerde aannames. Geen paniek, gewoon doorlopen.

Ten tweede dat zoveel onzekerheid in het systeem onwenselijk is. Nacalculatie is nodig, maar moet het zolang duren en kan het effect zo groot zijn? Het zou in ieder geval minder ophef geven als dit wat strakker kan worden georganiseerd. 

Tot slot dat het een politieke keuze is hoe een tekort moet worden aangevuld. De politiek zou kunnen besluiten dat een dergelijk groot onverwacht gat in het fonds ook (deels) door werkgevers of de belastingbetaler kan worden opgehoest.

Linksom of rechtsom betalen we met zijn allen voor een stijgende zorgvraag en is ophef hierover voor het grootste gedeelte ketelmuziek. Dat kan niet vaak genoeg herhaald worden.

marktwerking
  • Marcel Canoy

    Marcel Canoy is distinguished lecturer Erasmus School of Accounting and Assurance, adviseur van ACM en columnist van het Financieele Dagblad.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • marcel canoy, econoom, santpoort 30-08-2017 17:16

    "De ervaring leert dat het reageren op de Pavloviaanse vuilspuiterij van het dappere duo huisartsen weinig zin heeft. Voor de overigen: ik stem geen PvdA. "

  • G K Mitrasing, Vogelvrije Huisarts, Amsterdam 30-08-2017 17:01

    "Altijd wel weer grappig om een projectieve opmerking over ketelmuziek te lezen van iemand die dat steeds in zijn blogs doet. Tja.. 400 miljoen: als er iets de afgelopen jaren is gebleken is het wel dat VWS en Financiën nimmer fatsoenlijk kunnen begroten. Ene directeur van het SCP , Schnabel, zei het zelf nog: ambtenaren op VVW hebben geen bal verstand van begroten. En al helemaal niet als je geen realistisch beeld hebt van de financiële gevolgen van de zogenaamde transities.
    Dat binnen dit zorgstelsel zorgverzekeraars buffers moeten aanhouden lijkt me duidelijk. De SP is tegen dit zorgstelsel en dus tegen deze buffers, niks mis mee om dat te uiten. Hoeveel landen hebben dit zorgstelsel al gekopieerd? Zero.. dus waarom zouden we het eeuwig verklaren? Maar goed, Canoy heeft al genoeg reacties over zijn blogs gekregen. Vooral lekker blijven negeren en verongelijkt doen."

  • Tjaka Tamsma, np, Alkmaar 29-08-2017 21:57

    "@dolfagra :
    (Canoy) "De reden voor het tekort is een technische aanpassing: er zijn minder declaraties ingediend voor chronische ziekenhuisopnames dan gedacht, waardoor zorgverzekeraars te veel compensatie voor deze risicogroepen hebben gekregen. Dat bedrag moet nu terug".
    Het is natuurlijk nogal merkwaardig dat Oomen geld dat in de verzekeraarspot is gestort en door zorgverleners niet gedeclareerd is, tot een premieverhoging zou moeten leiden. Mevrouw Schippers heeft inmiddels besloten dat het uit de reserves van de verzekeraars betaald moet worden.
    En dat kostenberekening zo lastig is heeft meerdere m.n. historische (door de overheid veroorzaakte) redenen. Bovendien worden appels, peren, mangos, bananen en kiwi's tot een smakelijke kostensalade gemixed....... "

  • Atta van Westreenen, medisch student, Rotterdam 29-08-2017 18:52

    "Geachte drs. Duits,

    U raakt meteen de gevoelige snaar. Voor het daadwerkelijk berekenen van de zorgkosten, zou een uniforme prijstoerekening erg wenselijk zijn. Het zal u niet verbazen: dit is geenszins het geval. Elk ziekenhuis en boekhouder gebruiken een andere manier van kostenberekening en -toerekening, hetgeen de daadwerkelijke kosten onberekenbaar maakt. Niet elke methode van kostenberekening is overigens onzinnig of onverdedigbaar per se, doch ik heb wel mijn twijfels over of alle gebruikte manieren verdedigbaar zijn.
    Het probleem zit er mijns inziens met name in dat een beetje zichzelf respecterend ziekenhuis gebruikt maakt van "kostenplaatsen". Dat wil zeggen: activity based costing, zoals dat in goed Nederlands heet. Dit houdt in dat per activiteit gekeken wordt hoeveel " kosten" gemaakt worden. Bijvoorbeeld de inkoop van hardeschijfruimte bij de (eigen!) afdeling IT. De bezetting in m2. Facilitaire dienstverlening als schoonmaak etc. Hoewel dit alles kan leiden tot orde in de chaos, is het veelal, in ieder geval in mijn ogen, een kunstgreep. Het zou veel logischer en goedkoper zijn om gebruik te maken van throughput of direct costing. Een methode die expliciet alleen productiekosten respectievelijk productie en directe arbeidskosten meeneemt, om daarna alle overige kosten op een berg te vegen en uit te storten als overhead op de directe kosten. De prijs van minder accuratesse ten opzichte van activity based costing wordt ruimschoots terugbetaald in overzichtelijkheid (en kosten). "

  • W.J.Duits, Bedrijfsarts, Houten 29-08-2017 15:29

    "Weer een mooi beschrijving van "eigenlijk weten we niet waar de kosten vandaan komen". En vervolgens "wie zal dat betalen"?
    Laten we er dan nog een schepje bij op gooien: Wie betaalt de overheid? Dat is de belastingbetaler. Ja en het bedrijfsleven zullen de economen roepen, maar wie werkt daar? Juist, de belastingbetaler. En wat doet de belastingbetaler nog meer? Zorgkostenpremie betalen, dus hoe het ook zij de belastingbetaler betaalt sowieso.
    Wat ik jammer vind is dat ik als belastingbetaler geen overzicht kan krijgen van wat mijn zorg nu eigenlijk kost. Daar zou ik graag eens een geleerde econoom over horen. Hoe berekenen we nu eens een feitelijke kostprijs?"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.