Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Nieuws

Huisartsen maken app voor inzage dossier

6 reacties

Er komt een app waarmee patiënten van huisartsen die gebruikmaken van het TransHis huisartseninformatiesysteem online hun eigen dossier kunnen inzien. De zogenoemde FaMe (Family Medicine)-app is ontwikkeld door drie huisartsen en onderzoekers van de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc en is beschikbaar vanaf 1 april 2015. Patiënten van het Radboudumc kunnen al sinds 2012 hun ziekenhuisdossier online inzien. Doel van de FaMe-app is dat de patiënt zoveel mogelijk de regie heeft over het eigen gezondheidstraject.

Met de app krijgt de patiënt inzage in eigen aandoeningen, medicatiegebruik, lab- en meetwaarden, intoleranties, contra-indicaties, brieven van hulpverleners en tekst die de huisarts als beleid bij het contact noteert. Daarnaast kunnen patiënten zelf ook gegevens invoeren in hun dossier, zoals bloeddrukwaarden, glucosemetingen, gewicht en lengte. Ook kunnen de patiënten zelf een afspraak plannen met de huisarts.

Volgens de makers verschilt de app wezenlijk van het epd, omdat de patiënt zelf bepaalt wie er toegang krijgt tot het dossier. Patiënten kunnen gebruikmaken van de app nadat zij zich hebben gelegitimeerd op de huisartsenpraktijk. Zij krijgen dan een pincode waarmee ze kunnen inloggen op de app. Daarnaast hebben ze bij het inloggen hun burgerservicenummer en een praktijkcode nodig.

Simone Paauw

Lees ook:

© iStock
© iStock
Nieuws app E-health veiligheid privacy beroepsgeheim
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Annemarie Uijen, huisarts / onderzoeker Radboudumc , Nijmegen Nederland 09-09-2014 00:00

    "Leuke en interessante reacties.
    Wij zijn het eens met collega Gruijters dat we ervoor moeten zullen waken dat druk van anderen er toe zal leiden dat patienten ongewild hun eigen huisartsendossier aan derden laten zien. Aan de andere kant moet dit de mogelijkheid om het eigen dossier in te zien, en zodoende een actievere rol te krijgen in het eigen zorgproces, niet in de weg staan.
    De komende maanden gaan we de app evalueren onder zowel patienten als hulpverleners. In de evaluatie zullen we dit punt ook zeker meenemen. Mocht blijken dat dit een probleem vormt, dan zouden we wellicht van de mogelijkheid gebruik kunnen maken om bepaalde episodes te verbergen in de app, terwijl deze in het HIS van de huisarts wel te zien zijn. Op deze manier zou de patient zelf kunnen bepalen welke gegevens hij ziet op de app, en vooral ook welke gegevens hierop niet zichtbaar zijn.

    Er zijn zeker verschillen tussen de dossiers van huisartsen en ziekenhuizen. Maar in beide dossiers staan werkaantekeningen, twijfels en overwegingen. Uit eerder onderzoek blijkt dat inzage in eigen dossier niet leidt tot meer onzekerheid, angst, depressie of een golf van vragen.

    De app geeft momenteel toegang tot de probleemlijst, medicatielijst, labwaarden, meetwaarden (o.a. lengte, gewicht, bloeddruk, pols e.d.), intoleranties, contra-indicaties, brieven van andere hulpverleners en de tekst die de huisarts als beleid bij het contact noteert (de P-regel van de SOEP-registratie). Zaken die dus ook voor andere hulpverleners van belang kunnen zijn.

    Annemarie Uijen, mede namens Kees van Boven en Henk Schers (ontwikkelaars FaMe-app)"

  • P.H. Roessingh, huisarts, Voorst gem Voorst Nederland 08-09-2014 00:00

    "Ik snap heel goed dat er een app komt om het medisch dossier in te zien. Tot nu toe konden patiënten via besloten websites soms al wel inzage regelen. Maar websites, dat is zo 2013.....



    Ik snap dat die laatste opmerking "websites, dat is zo 2013..." enige uitleg behoeft. Want iedereen denkt nu nog dat een goede website voor je praktijk of ziekenhuis heel belangrijk is. Websites zijn echter maar matig bruikbaar. Je hebt nog steeds een laptop of tablet nodig om die goed te bekijken. Zelfs websites afgestemd op mobiele apparaten, zoals je telefoon, zijn eigenlijk maar statische folders niet afgestemd op degene die ze bekijkt. Dit past niet bij de huidige tijd waar informatie via de telefoon altijd bij de hand is, afgestemd op de gebruiker.



    In 2013 was er nauwelijks groei in de verkoop van tablets, laptops en computers. Maar dat gold niet voor mobiele telefoons. Wereldwijd werden er wel 1 miljard nieuwe telefoons verkocht op een totale wereldbevolking van 7 miljard. De telefoon is onze mobiele computer, persoonlijk en altijd bij de hand, wetende waar je gaat en staat en steeds meer verbonden met smartwatches, bewegingssensoren en camera-brillen.



    Allerlei toepassingen in de geneeskunde zullen steeds meer gaan werken met app's. Iedereen heeft de hele dag een mobiele computer/telefoon op zak. Zaken als privacy en beveiliging zullen goed geregeld moeten worden maar wel altijd achterlopen. De ontwikkeling van app's en hun toepassingen gaan zo snel, dat we er maar beter rekening mee kunnen houden. Logisch dat er nu een app komt voor inzage van het medisch dossier.



    Deze app zou natuurlijk prima de hele UZI ellende kunnen vervangen, maar de minister en zorgverzekeraars willen graag beschikken over de meta-data en dat kan met dit eerste inzage-appje niet. Wel als ze zelf een app ontwikkelen...
    "

  • W.F.J. Kools, huisarts, WASPIK Nederland 07-09-2014 00:00

    "Zeer slechte zaak dat dit wordt ontwikkeld.
    Een huisartsendossier is een heel ander dossier dan een ziekenhuisdossier zoals bijvoorbeeld in het Radboud wordt gebruikt. Het bevat zoveel meer dan puur droge medische gegevens. Er staan bijvoorbeeld veel werkaantekingen in, je laat je bedrijfsgevens ('geheimen') zien, hoe je als artsen en assistenten bepaalde dingen noteert en 'omgaat' met elkaar, twijfels en overwegingen, veel vreemde woorden voor de patient, veel zaken waar de patient zich onterecht erg ongerust over kan maken, veel zaken die nader uitleg vragen, die de patient niet begrijpt. Je zult veel uit te leggen hebben naar je patienten als je ze inzage geeft. Dat gaat veel onrust geven en ons een hele hoop tijd kosten.
    Ook de privacy waarvoor we altijd zo vechten gooien we overboord (zie vorige schrijfster).
    Dit moeten we in het belang van de patienten en in ons belang dus nooit willen.
    Ik hoop dat onze KNMG en LHV wakker worden.

    Wim Kools, huisarts Loon op Zand
    "

  • W.J. Sleeuw, huisarts/scenarts, ROELOFARENDSVEEN Nederland 07-09-2014 00:00

    "Het is juist een goede zaak dat dit doorontwikkeld wordt. Ik hoop dat een dergelijk door de patiënt beheerd systeem het LSP snel zal inhalen. De door één individu beheerde data is in veel veiliger handen dan de data van (gelukkig nog maar) 1 miljoen patiëntendossiers, die bij hacken van het LSP ontsloten kunnen worden.
    Elke werkgever kan nu ook al zijn werknemer vragen zijn hele huisartsendossier uit te laten printen ter inzage. Het mag alleen niet. Het is nu verboden en straks is net zo verboden inzage af te dwingen in de app van je werknemer.
    Of het handig is een huisartsendossier te ontsluiten middels een app ? Dat lijkt weer een beetje op de professionele samenvatting van het LSP. Het huisartsendossier is in wezen bedoeld het zorgproces van de individuele huisarts te ondersteunen. Daar kan een ander vaak geen wijs uit. Ik zou liever een vaste set data ontsloten willen zien, welke relevant is voor een andere arts of paramedicus."

  • Nelleke Gruijters, huisarts, EINDHOVEN Nederland 04-09-2014 00:00

    "De druk op patiënten om via hun app ook anderen inzage te geven in hun medische dossier kan enorm groot gaan worden. Hoeveel privacy hebben kwetsbare ouderen nog t.o.v. hun kinderen? Hoe beschermen tieners inzage door vriendjes, vriendinnen, ouders? Hoe voorkom je dat je werkgever medische gegevens wil zien? Wil je echt dat je partner alles weet? Dit vereist een sterke weerbaarheid van patiënten en een sterk bewustzijn dat je, ook niet uit (valse) loyaliteit, anderen inzage geeft.
    De rol van het dossier als ondersteuning van het zorgproces in de vorm van werkaantekeningen van de arts kan in het gedrang komen als psychiatrische of andere 'beladen' diagnosen niet meer in het dossier mogen staan van de patiënt.
    Kortom: prachtig dat patiënten dat patiënten 'de baas' zijn over hun gegevens. Dat past in de huidige tijd en past zeker ook bij het verantwoordelijkheid nemen voor de eigen gezondheid. Maar vergeet niet dat het vastleggen van medische gegevens van oorsprong bedoeld was om het zorgproces te ondersteunen (geheugensteuntjes). Sinds we steeds meer digitaal gegevens verzamelen is ‘het hebben’ van gegevens een doel in zichzelf aan het worden.
    Mijns inziens zou er nog aan enkele randvoorwaarden gewerkt mogen worden om medische gegevens de juiste plek te geven. Een medisch dossier is allereerst een middel ten behoeve van het zorgproces waar onderlinge communicatie, ook met de patiënt, vanzelfsprekend een heel belangrijk onderdeel is geworden.

    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.