Hollywood brengt jongeren aan de drank
Plaats een reactieAlcoholgebruik en/of promotie van alcoholmerken in Hollywood-films beïnvloeden het drinkgedrag van adolescenten. De kans dat jongeren voor het eerst alcohol gaan gebruiken stijgt aanmerkelijk na het bekijken van films waarin veel alcohol wordt gebruikt.
Aldus een onderzoek van Mike Stoolmiller e.a. in British Medical Journal.
Onderzocht werd de invloed van movie alcohol exposure (MAE) op drinkgedrag bij 6522 adolescenten tussen de 10 en 14 jaar. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen het beginnen met drinken en de overgang naar overmatig drinken (bingedrinken).
De jongeren werd met behulp van een vragenlijst gevraagd naar hun drinkgedrag. Aan de hand hiervan volgde een indeling in vier groepen: de niet-drinkers, de beginnende drinkers, de ooit-bingedrinkers (ooit vijf of meer drankjes in een paar uur gedronken) en de 30-dagen-bingedrinkers (vijf of meer drankjes in een paar uur de afgelopen maand). Na blootstelling aan films met veel alcoholgebruik is gekeken naar de verschuivingen tussen deze vier groepen na 8, 16 en 24 maanden.
Het bleek dat van de niet-drinkers 6-8 procent een beginnende drinker werd, en 2 tot 3 procent een bingedrinker. De grootste stijging was te vinden bij de beginnende drinkers: tussen de 15 en 24 procent van hen werd bingedrinker. Van de bingedrinkers werd 23 tot 29 procent 30-dagen-bingedrinker.
Het limiteren van MAE en alcoholreclame kunnen helpen het drankgebruik onder jongeren te verminderen, aldus de onderzoekers. Zij schatten dat als MAE met 25 procent zou dalen, 8 procent minder jongeren begint met drinken. MAE helemaal elimineren geeft een daling van maar liefst 28 procent.
Wonnie Lo-A-Foe
BMJ open 2012, doi: 10.1136/bmjopen.2011.000543
Lees ook:
- Er zijn nog geen reacties