Laatste nieuws
Nieuws

FMS: ‘Structurele opvang voor specialist na medische misser’

2 reacties

Bijna één op de tien specialisten heeft weleens overwogen om helemaal te stoppen met het uitoefenen van zijn beroep, na een ervaring met een ernstig medisch incident. Ruim één op de zes specialisten heeft overwogen om tijdelijk te stoppen. Dat zijn uitkomsten uit een enquête van de Federatie Medisch Specialisten onder 1706 specialisten. Verreweg de meeste respondenten (90%) vinden dat het mogelijk moet zijn om een stap terug te doen als een arts een medisch incident heeft meegemaakt.

De publicatie van deze uitkomsten valt samen met de uitzending, vanavond, van de documentaire De dokter onder vuur van Frans Bromet. Daarin spreken zeven specialisten openlijk over de calamiteit of fout waarbij zij betrokken waren. De FMS heeft meegewerkt aan het programma.

De FMS heeft de enquête enkele maanden geleden gehouden onder de titel ‘Wat doet het met een medisch specialist als er iets ernstig misgaat in het zorgproces?’ en noemt het belangrijk om aandacht aan dit onderwerp te besteden, omdat de persoonlijke gevolgen bij de medisch specialist ‘veelal onderbelicht blijven’.

Nadat een arts betrokken is bij een dergelijk incident, kan hij meestal (85%) terecht bij een directe collega om te praten over zijn probleem, blijkt uit de enquête. Volgens de artsen heeft slechts een kwart van de ziekenhuizen een ‘structurele opvang’ geregeld voor medisch specialisten die problemen hebben na het meemaken van zo’n calamiteit of fout. Eén op de drie (36%) zegt dat het ziekenhuis geen structurele opvang heeft, terwijl 38 procent dat niet weet.

In sommige ziekenhuizen wordt peer support aangeboden; daarbij bieden collega’s ondersteuning en begeleiding. De FMS heeft de voorkeur voor een ‘meer gestructureerde vorm’ van opvang, zoals een commissie collegiale ondersteuning – waar gynaecologen al enige jaren ervaring mee hebben. FMS-voorzitter Frank de Grave onderstreepte vanochtend in een toelichting op de radio het belang om opvang na een medisch incident ‘goed te regelen’.

Door verantwoordelijkheidsgevoel en ‘de cultuur’ zijn artsen niet snel geneigd om een tijdelijk stap terug te doen, terwijl dat heel waardevol is. De Grave: ‘Je moet alles even op een rij krijgen, met de patiënt overleggen en ook om het te verwerken.’ Internist Hans Ablij, een van de artsen die in Bromets documentaire figureert, benadrukte op de radio het belang van openheid tussen collega’s onderling, ook om missers en calamiteiten te bespreken. De Grave voegde toe dat deze transparantie, en de mogelijkheid om artsen aan te spreken, meer aandacht krijgt in de opleidingen.

De dokter en de klacht

Medisch Contact organiseert 15 november het evenement De dokter en de klacht, met gevarieerd programma over de impact van (tucht)klachten, met drie deskundigen, een kenniscafé en een muzikale theatervoorstelling van Plezant over het (waargebeurde) verhaal van vaatchirurg Floris Hesselink, die betrokken raakt bij een ernstig incident.

lees meer en meld u nog snel aan

zie ook

Gesprek met Frank de Grave en internist Hans Ablij bij De Ochtend, Radio 1

lees meer

Nieuws enquête calamiteiten
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Gerda Schapers

    PA, Ermelo

    Ik ben kankerpatiënt. Tijdens mijn behandelperiode , nu zes jaar, heb ik twee klachten ingediend. Beide klachten gingen over de non- communicatie van chirurgen. Die klachten werden serieus genomen en in een gesprek werden gemeende excuses aangeboden ...en was er ruimte voor dialoog. Dat is dan voor mij genoeg: patiënten worden boos en verontwaardigd als hun klachten ( dus zijzelf) niet serieus worden genomen. Wees dus eerlijk. Dat zou deeerste stap moeten zijn. "vergeving" van de patiënt zal de arts ook helpen om te gaan met zijn/haar gemaakte fout. Denk ik. En het dempt zeker de boosheid van de patiënt.
    Daarnaast is peergroup steun natuurlijk onontbeerlijk, voor de arts maar ook voor de patiënt . Wellicht een mooie taak voor de patiëntenverenigingen.

  • Wim van der Pol

    Oud Ziekenhuisapotheker en Counselor, Delft

    Smetten op de Witte Jas uit 1993 onder redactie van J. van Everdingen is voor elke arts zeer lezenswaardig om van te voren een fout te leren maken. Het boek toont de feilbaarheid van elke medicus kakelhelder aan, waardoor de ellende na een gemaakte f...out draaglijk wordt.
    Uiteraard is structurele begeleiding zinvol, maar dient wel onafhankelijk te zijn. Ook het aanbieden van de begeleiding is van belang omdat het zelf zoeken naar hulp niet makkelijk is voor een arts die in nood is. Ik probeer al jaren dergelijke hulp bij fouten te bieden via mijn website van amiz, maar weinig artsen komen op die site of weten kennelijk dat hulp in de vorm van begeleiding überhaupt bestaat. Maar die is er dus al langer.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.