Laatste nieuws
Lieke de Kwant
2 minuten leestijd
kwaliteit

Beloning voor goede dossiervoering helpt

5 reacties

De beloning die huisartsen in 2013 konden krijgen voor completere dossiervoering, heeft haar vruchten afgeworpen. 4700 van de 4900 huisartsenpraktijken in Nederland (95%) voldeden afgelopen zomer aan de norm, blijkt uit onderzoek van het Nivel. Dat wil zeggen dat bij minstens 70 procent van de consulten een diagnose in het dossier werd genoteerd.

Bijna 80 procent van de praktijken legt zelfs bij ruim 90 procent van de consulten een diagnose vast, meldt het Nivel. Dit terwijl bij een voormeting bij 1700 praktijken in januari vorig jaar nog geen 85 procent van de praktijken voldeed aan de 70-procentnorm.

De vergoeding voor complete dossiervorming wordt betaald uit de zogenaamde variabiliseringsgelden, een bedrag van 60 miljoen per jaar bedoeld om kwaliteitsverbetering te stimuleren. Huisartsenvereniging LHV en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) bepalen elk jaar de criteria voor de verdeling van dit geld. In 2013 kregen huisartsenpraktijken die aan de norm voldeden 4,22 euro per ingeschreven patiënt, wat bij een normpraktijk van 2350 patiënten kan oplopen tot een kleine 10.000 euro.

‘Dat bedrag blijkt dus een goede stimulans te zijn om de diagnose, in de vorm van een ICPC-code, in het dossier op te nemen’, aldus programmaleider Robert Verheij van het Nivel, die het onderzoek leidde. ‘Huisartsen hebben hierdoor nu een vollediger overzicht van wat hun patiënten mankeren en een beter totaaloverzicht van de gezondheidsproblemen in hun praktijk. Dat is essentieel voor goede kwaliteit van zorg.’

De variabiliseringsgelden zullen dit jaar opnieuw worden ingezet om de dossiervorming door huisartsen te verbeteren. De nadruk komt waarschijnlijk te liggen op het onderbrengen van consulten onder een episode met een betekenisvolle diagnose en het toekennen van een probleemstatus aan de relevante episode. In januari zal de LHV huisartsen laten weten wat ze precies moeten doen om de vergoeding in de wacht te slepen.



Lieke de Kwant

 

Lees ook:


Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
LHV kwaliteit zorgverzekeraars
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Jos Rensing

    huisarts, 'S-GRAVENHAGE

    If you pay peanuts, you get monkeys.

  • A.L. Cense

    Psychiater, STOUTENBURG

    Hier staat dus "wanneer je artsen als ezels behandeld door ze wortels voor te houden, gaan ze zich inderdaad als ezels gedragen". Hallo intrinsiek gemotiveerde collega's: hoe voelt dat nou?

    En meer inhoudelijk:
    Wanneer we met ons boerenverstand kunn...en bedenken dat snelle conclusies niet per definitie goede conclusies zijn, wat zijn in dit stukje dan de betere praktijken: zij die de 70% norm halen of zij die ruim 90% halen?
    Er lijkt mij geen twijfel over mogelijk dat er in ieder geval een optimum zal zijn waarboven fouten toenemen. En intuïtief zou ik, als ik patiënt was, de 70-procenters prefereren, omdat je daar de meeste kans hebt als individu met zijn eigen ingewikkeldheden te worden behandeld. Norm- en cijferfetishisten neigen echter tot de reflex dat hoger altijd beter is. En in allerlei complexe kwesties is dat dus gevaarlijke onzin.

  • F.M.M. Huibers

    huisarts, LEIDERDORP

    Een volgende stap is dat de mensen van het Nivel in het volgende jaar gaan kijken of de gestelde diagnoses ook allemaal kloppen.
    Een huisarts die veel verkeerde diagnoses stelt is kennelijk ook essentieel voor goede kwaliteit van zorg.

  • W.J. Jongejan

    huisarts, n.p., Woerden nl

    Het gebruik van het woord beloning in het artikel is volledig onjuist. Het gaat om een inkomensbestanddeel(deel inschrijftarief) van de huisartsen dat ingehouden is bij de uitbetaling. Bij het voldoen aan een extra inspanning(2011 telef. Bereikbaarhe...id, 2012 en 2013 ADEPD) wordt dat geld alsnog uitgekeerd nadat bewezen is dat die extra inspanning geleverd is.
    Het gaat dus om een SUED=Sigaar Uit Eigen Doos en niet om een extra beloning.

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    Nivel brengt het met de kop "Kwaliteit huisartsendossiers sterk verbeterd" terwijl het niets met kwaliteit te maken heeft.
    Er werd over een bepaalde periode gekeken of de klachten op spreekuren aan een betekenisvolle ICPC werd gekoppeld. De dossiers ...van personen die dus Niet op de praktijk zijn geweest is of waar Geen brief van een andere paramedicus is gekomen zijn ongemoeid gelaten. Eventuele allergieën of contra-indicaties voor medicatie van deze niet personen die niet gecodeerd zijn zijn dus nog steeds niet gecodeerd.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.