Laatste nieuws
Joost Visser
1 minuut leestijd
Nieuws

Bellende patiënten moeten te lang wachten

1 reactie

De meeste huisartsenposten laten patiënten met een niet-spoedeisende vraag langer wachten dan is afgesproken. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

De Consumentenbond belde in mei van dit jaar telkens 20 keer de niet-spoedlijn van 40 huisartsenposten. Bij slechts 2 van de 40 huisartsenposten werd het telefoontje binnen 2 minuten beantwoord; bij 8 procent van de in totaal 800 telefoontjes moest de beller langer dan 10 minuten wachten, in één geval was de wachttijd zelfs 26 minuten. De huisartsenpost in Amsterdam scoorde het slechtst, met 17 van de 20 keer een wachttijd langer dan 2 minuten, en een gemiddelde wachttijd van meer dan 10 minuten. Alleen Doktersdienst Groningen en de huisartsendienstenstructuur Zuidwest Drenthe en Noordwest Overijssel (DZDNO) bleven onder de 2 minuten.

Volgens de eigen streefnormen moet bij de niet-spoedlijn jaarlijks 75 procent van de telefoontjes binnen 2 minuten worden aangenomen; 98 procent moet binnen 10 minuten worden aangenomen. Telefoontjes naar de spoedlijn moeten binnen 30 seconden worden aangenomen.

Volgens het onlangs verschenen benchmarkbulletin huisartsenposten 2015 staat de telefonische bereikbaarheid bij niet-spoedeisende oproepen inderdaad onder druk. Van de telefonische oproepen zonder spoed werd vorig jaar 67 procent binnen 2 minuten opgenomen; bij 5 procent duurde het langer dan 10 minuten. In 2014 waren deze percentages 74 respectievelijk 2 procent. Volgens een woordvoerder van brancheorganisatie InEen is een toegenomen zorgvraag de oorzaak van de verminderde bereikbaarheid: ‘Afgezien van een enkele vreemde uitschieter, bevestigt het onderzoek van de Consumentenbond absoluut een trend die we al zagen.’

De jaarlijkse benchmark is volgens InEen een stap in de goede richting: ‘Huisartsenposten zoeken daardoor contact om van elkaar te leren.’ Daarnaast moet onderzoek worden gedaan naar het waarom van de toenemende zorgvraag, en moeten de contacten met de ouderenzorg en de ggz worden aangehaald, ook om zo nodig noodopvang te kunnen realiseren.

lees ook

Nieuws HAP onderzoek
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Hans van der Linde

    huisarts, Capelle aan den IJssel

    Als het druk is op huisartsenposten wordt er hard gewerkt en overgewerkt door assistentes en artsen. Eergisteren eindigde mijn dienst om middernacht. Het was erg druk, geen tijd voor eten, een hap tussendoor. Uiteindelijk ging ik om kwart voor twee ’...s-nachts naar huis. Als de cijfers van de Consumentenbond kloppen, hebben we dus ondanks dat harde werken een capaciteitsprobleem. Dan is dus vervolgens de vraag wie die capaciteit bepaalt? Zijn dat de huisartsen? Nee, dat zijn de zorgverzekeraars. Waarom kon ik ’s-nachts pas om kwart voor twee weg? Dat kwam omdat mijn huisartsenpost in Capelle aan den IJssel op zondagnacht maar één arts als aanwezigheidsbezetting van de zorgverzekeraar mag hebben. De post doet dienst voor ruim een kwart miljoen mensen. Als patiënt moet je ’s-nachts op de post dus soms lang wachten, omdat de enige dienstdoende arts spoedvisites aan het rijden is.
    De hardwerkende huisartsen zitten dus kortom ingeklemd tussen zorgverzekeraars en patiënten/Consumentenbond. Die laatste had wel wat genuanceerder over het onderwerp kunnen schrijven in termen van niet te plannen piekbelastingen met onvermijdelijk wachttijden, zowel telefonisch als in de wachtkamer. Het artikel in de Consumentengids ging uitsluitend over niet-spoedeisende gevallen. De intro van het artikel is komisch: “De telefonische wachttijden bij huisartsenposten zijn ontmoedigend lang [….]. En dat terwijl het bij deze telefoontjes om klachten gaat die niet tot de volgende dag kunnen wachten.” Dan volgt een artikel dat patiënten allemaal nog dezelfde dag geholpen worden.
    Huisartsenposten hebben een sterk wisselend zorgaanbod. Een te zware bezetting leidt tot uren dat er weinig te doen is en tot kostenverzwaring. Een minder zware bezetting leidt tot pieken met wachttijden en kostenverlichting. De zorgverzekeraar bepaalt de bezetting van de huisartsenposten.
    Het artikel is geschikt om stemming te maken onder patiënten tegen de noeste werkers tijdens avonden en nachten.







 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.