Handboek openheid na incidenten
Open communiceren kun je leren
2 reacties
Handboek openheid na incidenten – over communicatie, cultuur en peer-support, Hans Brölmann (red.), Bohn Stafleu van Loghum, 186 blz., 42,50 euro.
Niemand kan tegen openheid zijn, of open communicatie. Maar hoe ‘doe’ je dat nou in het echt? Hans Brölmann, gynaecoloog niet-praktiserend en medeoprichter van de Stichting Openheid Na Incidenten, had in coronatijd ‘eindelijk’ de tijd om het Handboek openheid na incidenten te maken. In verschillende hoofstukken voert hij, samen met medeauteurs, de lezer langs de verschillende aspecten van open communicatie. Brölmann gebruikt in dit verband liever het Engelse woord ‘disclosure’, omdat dat beter samenvat waar het over gaat: een empathische houding, openheid over gemaakte fouten, sorry zeggen als dat nodig is, en bereid zijn om je gedrag te verbeteren. In verschillende ziekenhuizen is al veel in gang gezet, zoals het bieden van peersupport door collega’s. Maar ‘disclosure’ is nog geen gemeengoed.
In de bondige hoofdstukken, afgewisseld met soms aangrijpende casussen uit de praktijk, komen alle aspecten aan bod. Ruim aandacht is er voor alles wat een zorgverlener kan overkomen: de complicatie of calamiteit, boze familie en de tuchtrechter, maar ook de eigen posttraumatische klachten. De auteurs gaan nader in op het voeren van open gesprekken na een incident; zowel verbaal als non-verbaal. Ook geven ze aanbevelingen voor het trainen van alle zorgverleners in een organisatie. Advies: wees open wanneer er iets mis is gegaan, en bekwaam jezelf in die open houding. Belangrijk boek.
apotheker niet praktiserend, Delft
Prijzig boek voor een onderwerp dat tot de basisuitrusting van iedere arts en zorgverleners in het algmeen moet behoren. Openheid is een must, maar gedragsverbetering/-verandering is niet zo maar te realiseren wanneer het niet in de basis is gevormd.... Het boek lezen (en vele andere boeken) is niet voldoende. Nazorg door een ervaringsdeskundige zorgverlener is echt mogelijk en noodzakelijk. Mijn ervaring is dat die hulp niet vaak wordt gezocht en gevonden. Wellicht dat die nazorg geleverd moet worden door een erkend (medisch!) specialisme. Bijv. Incidentologie.
H.A.M. Brölmann
auteur van besproken boek, Amstelveen
Beste zorg-collega, dank voor uw reactie. De link in het MC-artikel verwijst naar Bol.com waar het boek € 12 duurder is dan bij de BSL-shop (uitgeverij Bohn-Stafleu-van Loghum). De prijsstelling is overigens een zaak van de uitgever. Over het algemee...n zijn studieboeken duurder dan boeken voor algemene publiek.
Uw opmerking over het in praktijk brengen van de theorie is volkomen terecht. De vaardigheid van open communicatie is, voor zover niet van nature aanwezig, goed te oefenen en te leren. De Stichting Openheid na Incidenten (www.openheidincidenten.nl) biedt daartoe workshops aan.
[Reactie gewijzigd door redactie op 25-11-2021 09:24]