Laatste nieuws
ANP Marieke van Twillert
1 minuut leestijd
Nieuws

Zorgkantoor weet niet wie dringend zorg behoeft

2 reacties

Zorgkantoren weten onvoldoende wie er op de wachtlijst voor langdurige zorg staan en hoe dringend zij zorg nodig hebben, concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van onderzoek.

Dat kan voor patiënten tot onverantwoorde situaties leiden. Vaak weten zorgbehoevenden ook niet waarvoor ze bij het zorgkantoor terechtkunnen. Deze bemiddelingskantoren moeten ervoor zorgen dat mensen de juiste langdurige zorg krijgen.

De kwestie is actueel, nu Nieuwsuur gisteren en vanavond aandacht besteedt aan wachtlijsten voor mensen met een verstandelijke beperking en zeer ernstige gedrags-/psychische problematiek.

De meeste zorgkantoren hebben het bemiddelen van patiënten naar zorg uitbesteed aan zorginstellingen. Maar die werkwijze brengt volgens de NZa risico’s met zich mee. Mensen kunnen hierdoor buiten het zicht van hun zorgkantoor vallen, waardoor ze geen tijdige en passende zorg krijgen.

De NZa heeft de zorgorganisaties opgedragen om structurele verbetermaatregelen te nemen.

lees ook

Nieuws verstandelijk gehandicapten langdurige zorg nieuwsuur wachtlijsten
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A. Taselaar

    arts n.p., Boekelo

    in aansluiting op collega Duits:
    zorgkantoren genieten nu nog verplichte winkelnering, maak daar eerst eens een eind aan.
    de clientvrindelijkheid en professionaliteit verschillen per zorgkantoor(=pendant verzekeraar) aanzienlijk. als de verzekerde zo...u kunnen kiezen is het wat lastiger met de regionale sociale kaart maar hey, info is tegenwoordig worldwide betrouwbaar te achterhalen, waarop dan niet op de Nederlandse schaalgrootte ?

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN Nederland

    Klein lesje verantwoordelijkheidsstructuur: Als een organisatie iets uitbesteedt, dus delegeert, dient deze organisatie er op toe te zien dat het werk naar behoren wordt uitgevoerd. Als de NZa nu constateert dat het niet naar behoren wordt uitgevoerd..., dan dienen de zorgkantoren nu ter verantwoording te worden geroepen. Hoe denken ze dit te verbeteren? Op welke termijn zullen we die verbetering kunnen merken? Een termijn van 6 maanden lijkt me alleszins redelijk.
    Als er onvoldoende resultaat is, de NZa doet opnieuw onderzoek na die 6 maanden en als dan blijkt dat bepaalde zorgkantoren nog steeds niet weten wat ze moeten doen, dan worden de betreffende directies aangesproken en bij "onvoldoende verhaal" weggestuurd.
    Als iets niet wordt gedaan, dan dienen zij die er verantwoordelijkheid voor dragen te worden aangepakt, anders verandert er nooit iets.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.