Laatste nieuws
2 minuten leestijd

Patiënten willen openheid na missers

Plaats een reactie

Bij een medische misser willen patiënten veel meer informatie dan ze nu van hun dokter krijgen. Dit stellen de auteurs van een artikel in de Journal of the American Medical Association van deze week.

Doktoren zouden volledige openheid over de fout moeten betrachten, stelden de patiënten. Dit zou hun vertrouwen in de arts versterken. Ook verwachten patiënten een verontschuldiging, zegt onderzoeksleider Dr. Thomas Gallagher van de University of Washington.

Om een grondig beeld te hebben van hoe patiënten en artsen denken over medische missers, werden 56 patiënten en 46 artsen geïnterviewd. Ze werden verdeeld in groepen van alleen patiënten, alleen artsen en patiënten en artsen samen.

Patiënten gaven aan te willen weten of er een fout was gemaakt, hoe dit had kunnen gebeuren en vooral wat de dokter en het ziekenhuis verder zouden doen om een volgende fout te voorkomen. Ze waren ook bang dat artsen proberen om fouten te verbergen.

De artsen in de groepen gaven een flinke opsomming van belemmeringen om volledig open te zijn. Allereerst waren ze bang voor juridische stappen. Ook geloofden ze dat patiënten werden geschaad in hun vertrouwen als de arts precies vertelde wat er was misgegaan. Anderen zagen in hun fouten een persoonlijk falen en ze schaamden zich om dit aan de patiënt te tonen. Bovendien bleken maar weinig artsen te zijn getraind om deze moeilijke gesprekken te voeren.

Het resultaat, stellen de auteurs, is dat artsen een minimum aan informatie geven, niet expliciet zeggen dat er een fout is gemaakt en ook niet aangeven hoe ze verwachten deze in de toekomst te voorkomen. Maar juist deze onduidelijkheid ontstemt patiënten, aldus de onderzoekers.

Artsen zijn terughoudend met het aanbieden van hun excuses. Ziekenhuizen moedigen vaak aan om de fout te onthullen, maar niets te zeggen over wiens schuld dit is. De onderzoekers stellen dat ziekenhuizen de artsen moeten aanmoedigen om aan patiënten de informatie te geven die ze verlangen. Ook moeten artsen die betrokken zijn bij fouten emotionele ondersteuning geven, vinden de auteurs.

Het Amerikaanse Department of Health and Human Services heeft in de strijd ‘to prevent medical errors in a blame-free environment’ een

online maandblad

gepresenteerd. Elke maand is hierop een bespreking van een bijna-misser of een misser zonder blijvende gevolgen te vinden.



Overigens wijdt de New England Journal of Medicine deze week een artikel van onderzoekers van de University of Pensylvania aan suggesties ter voorkoming van medische fouten.

Residents' Suggestions for Reducing Errors in Teaching Hospitals, NEJM 27 februari 2003

Patients' and Physicians' Attitudes Regarding the Disclosure of Medical Errors, JAMA 26 februari 2003

medische fouten
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.