Laatste nieuws
Martin Buijsen
5 minuten leestijd

Ook zwarte lijst verdient fair play

7 reacties

Openbaarmaking disfunctionerende artsen vereist integere belangenafweging

Eind dit jaar komt er een openbare zwarte lijst voor artsen. Om te voorkomen dat het middel erger wordt dan de kwaal, moeten aanleg en gebruik van dergelijke lijsten aan strenge zorgvuldigheidseisen voldoen.

Zwarte lijsten zijn ‘in’, in alle branches. Ze verschaffen gebruikers de mogelijkheid informatie in te winnen over personen die iets afkeurenswaardigs hebben gedaan. Ook in de gezondheidszorg gaan steeds meer stemmen op om de personalia van disfunctionerende beroepsbeoefenaren openbaar te maken.

Onlangs werd bekend dat het ministerie van VWS een openbare zwarte lijst voor artsen gaat opstellen. Eind dit jaar komt er een website waarop iedereen kan zoeken naar artsen en verpleegkundigen die ooit geschorst zijn geweest of hun beroep niet meer mogen uitoefenen.1 Ook de Orde van Medisch Specialisten dringt sinds kort aan op een lijst voor disfunctionerende artsen die door ziekenhuisbestuurders bij sollicitaties moet kunnen worden geraadpleegd.2

Of het gebruik van dergelijke lijsten nu wel of niet een probaat middel is om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren, het is in elk geval van groot belang om hier uiterste zorgvuldigheid te betrachten.

Belangenafweging
De gevolgen voor de geregistreerde personen zijn ernstiger naarmate de lijst breder toegankelijk is en wanneer het raadplegen ervan wordt vergemakkelijkt door geautomatiseerde zoekprocedures. De beroepsbeoefenaar wiens personalia prijken op een gemeenschappelijke zwarte lijst wordt uiteraard wezenlijk geschaad in zijn belangen. Zo’n lijst ontneemt geregistreerden feitelijk de mogelijkheid tot beroepsuitoefening. Het is daarom nodig dat de aanleg en het gebruik van dergelijke lijsten aan strenge eisen voldoen. Daarbij moeten de belangen van de opsteller/gebruiker opwegen tegen die van de geregistreerde. Dat is het geval als:

1. het doel dat met de zwarte lijst wordt beoogd helder is. Voor de Orde houdt deze eis onder meer in dat het doel van de voorgenomen zwarte lijst voor specialisten echt te kwalificeren moet zijn als een branchebelang;

2. er sprake is van een ernstige misstand. Op grond van exact welk wangedrag wordt iemand nu op een zwarte lijst gezet? Wanbetalers bijvoorbeeld registreert men pas bij structurele wanbetaling, het incidenteel niet voldoen van kleine schulden rechtvaardigt nog geen registratie.3 Zowel de Orde als VWS dient dit criterium heel precies te bepalen. Dat men daarbij rechterlijke uitspraken als uitgangspunt neemt, is op zichzelf goed te verdedigen.

Maar als rechterlijke uitspraken aan de basis staan van registratie, moet wel duidelijk zijn om welke uitspraken van welke rechters het gaat. Zijn dat maatregelen opgelegd door de tuchtrechter? Door het College van Medisch Toezicht? Door de strafrechter? Of zijn ook veroordelingen door de civiele rechter relevant? En het verenigingstuchtrecht dan? Betreft het uitspraken van de Nederlandse rechter of tellen door buitenlandse rechters opgelegde maatregelen ook mee? En welke maatregelen zijn dat dan?;

3. de schade die de geregistreerde lijdt door plaatsing op een zwarte lijst proportioneel is aan het doel dat met registratie wordt gediend en het feit dat tot registratie heeft geleid. Volgens de persberichten komen op de lijst van VWS ook de namen van hulpverleners voor die ooit geschorst zijn geweest. Is dit proportioneel? Waarom zouden de namen van hulpverleners wier schorsing ongedaan is gemaakt ook op de lijst moeten blijven staan?;4

4. het doel niet kan worden bereikt langs andere, voor geregistreerden minder nadelige wegen. De eis van subsidiariteit houdt in dat voldoende aannemelijk moet zijn dat alternatieven ontoereikend zijn. De aanleg van zwarte lijsten voor medisch specialisten zou de Orde niet moeten overwegen wanneer bijvoorbeeld blijkt dat het antecedentenonderzoek door ziekenhuisbestuurders door ondeskundigheid toch al tekortschiet.

Privacy
Zwarte lijsten zijn in beginsel een inbreuk op de (informationele) privacy van mensen. Vooral branchebrede zwarte lijsten vergen (veelal geautomatiseerde) verwerking van persoonsgegevens. Hierop is dan ook de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. Deze brengt de volgende verplichtingen met zich mee:

1. melding van de lijst bij het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) door degene die het doel van en de middelen voor de verwerking van de persoonsgegevens vaststelt (de Orde bijvoorbeeld) en wel vóórdat met de gegevensverwerking wordt begonnen. Gebeurt dit niet op de juiste manier dan kan dat de verantwoordelijke op een boete komen te staan.5 Gegevensverwerkingen kunnen van melding zijn vrijgesteld maar de lijst die de Orde wil aanleggen is dat niet;6

2. onderzoek door het Cbp. Als het voornemen bestaat om strafrechtelijke of tuchtrechtelijke gegevens te verwerken ten behoeve van derden (bijvoorbeeld ziekenhuisbestuurders) mag een voorafgaand onderzoek door het Cbp worden verwacht ter beantwoording van een aantal vragen. Wat is de herkomst van de persoonsgegevens en hoe worden zij verkregen? Wordt wel nagegaan waarom een geregistreerde op de zwarte lijst voorkomt? Welke waarborgen zijn er om te voorkomen dat niet meer persoonsgegevens worden verwerkt dan noodzakelijk? Welke maatregelen zijn getroffen om de persoonsgegevens op de lijst te beveiligen tegen verlies of onwillekeurige verspreiding?;

3. verkrijging van een rechtmatigheidsverklaring. Is de gegevensverwerking naar het oordeel van het Cbp onrechtmatig, dan is een bijvoorbeeld door de Orde aan te leggen zwarte lijst voor medisch specialisten niet toegestaan.

Fair play
Dan zijn er nog normen die te scharen zijn onder de noemer fair play. Een geregistreerde moet kunnen weten dat hij op een lijst staat, wanneer dat is gebeurd, op welke wijze, waarom, en onder welke voorwaarden zijn naam weer zal worden verwijderd. Bovendien moet worden bijgehouden wie welke gegevens van de lijst te zien krijgt. Daarnaast mag het uiteraard niet voorkomen dat personen ten onrechte op zwarte lijsten belanden.

Maar niet alleen opstellers van zwarte lijsten moeten voldoende zorgvuldig te werk gaan, de gebruikers evenzeer. Als een ziekenhuisbestuur weigert een overeenkomst te sluiten met een op de lijst geplaatste beroepsbeoefenaar, dan moet hem deze reden van contractsweigering worden meegedeeld.

Ten slotte heeft de geregistreerde recht op inzage van zijn gegevens en komt hem het bijkomende recht toe deze te corrigeren, aan te vullen of te verwijderen als deze feitelijk onjuist zijn, registratie ervan het doel voorbijschiet of in strijd is met een wettelijk voorschrift.7

Het is één ding om aan te kondigen met een lijst voor disfunctionerende hulpverleners te zullen komen, het is iets heel anders om er uitvoering aan te geven op een wijze die recht doet aan alle belangen.

prof. mr. dr. M.A.J.M. Buijsen, hoogleraar Recht & gezondheidszorg, Erasmus Medisch Centrum en faculteit der Rechtsgeleerdheid, Erasmus Universiteit Rotterdam

Correspondentieadres: m.buijsen@erasmusmc.nl,
c.c.: redactie@medischcontact.nl

Geen belangenverstrengeling gemeld.

Samenvatting
n Eind dit jaar komt het ministerie van VWS met een openbare zwarte lijst voor artsen.
n Omdat de gevolgen voor hen die op zo’n lijst staan zeer ernstig kunnen zijn, is een uiterst zorgvuldige belangenafweging geboden tussen gebruiker en geregistreerde.

 Medisch Contact -artikelen:
KNMG: de ene zwarte lijst is de andere niet. Federatienieuws. MC 27 - 01 juli 2009
VWS stelt zwarte lijst op. NieuwsReflex. MC 19 - 07 mei 2009
‘Wakker schudden met shocktherapie’. R. Crommentuyn. MC 15 - 07 april 2009

Literatuur
1. NRC Handelsblad 29 april 2009.
2. Nederlands Dagblad 16 april 2009.
3. A.F. Rommelse, Zwarte lijsten. Belangen en effecten van waarschuwingssystemen. Rijswijk: Registratiekamer 1995, p. 17.
4. M. Buijsen, ‘Pas op met zwarte lijst voor dokters’, in NRC Handelsblad 2 mei 2009.
5. Zie de artikelen 27, 28 en 66 Wbp alsook de Cbp-regels voor de boetevaststelling.
6. Zie het Vrijstellingsbesluit Wbp en de Handreiking Vrijstellingsbesluit.
7. Zie supra noot 3, p. 29-32.

PDF van dit artikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Peter

    , Heerlen

    Volgens prof. Jan van Dijk moet een kwart van de Nederlandse artsen op deze lijst komen, bij een bijeenkomst van slachtoffers van medische fouten sprak ik met prof. van Dijk ik zij hem dat de helft van de artsen niet deugen, dat was hij niet met mij ...eens hij zij”dat vind ik wat veel maar een kwart van de artsen deugt niet want dat zijn killers” ik ben er nog altijd van overtuigt dat de helft niet deugt en onmiddellijk het handwerk gelegd moet worden, als er ergens gepruts word dan wel in de gezondheidszorg, artsen schaamt u allen diep want u houd allen u mond en laat uw collega verder prutsen.

  • van herk

    , frankrijk

    Ik kan zo 3 namen van 'artsen' geven in Nederland die mij BEWUST EEN FOUT MEDISCH DOSSIER hebben gegeven, dus mij niet hebben verteld hoe te herstellen.2 bevinden zich in Lekkerkerk en 1 in Rotterdam. Door deze criminelen BEN IK ALLES KWIJTGERAAKT ! ...De 1 is met pensioen, staat nog ingeschreven in het BIG en doet ook nog aan (EU) politiek, dus totale belangenverstrengeling. DAT IS VERBODEN als je in de 'zorg' werkt.Doet geen moeite om mij franc de juiste diagnose te geven. Integriteit ten top, maar niet heus. Men draait en kronkelt er lustig op los. Wat mij betreft komen ze alle 3 voorgoed op de ZWARTE LIJST.De Nederlandse 'zieken'zorg' wordt zwaar gesponsord door de farma en co; en daar wordt letterlijk niemand beter van, alleen de zakkenvullers en mensen zonder enig geweten. Mij zien ze nooit ! meer terug in Nederland.Men helpt je liever om zeep dan dat men verteld hoe WEER OP 2 BENEN TE KOMEN.Geef mij maar de gezondheidszorg in Italie en Frankrijk; die is werkelijk stukken professioneler en natuurlijker. Daar loopt geen zwaar gefrustreerde anti kwak rond zoals in Nederland die de boel manipuleert middels psychische indoctrinatie. A Votre Service. ps: alle lof voor Sophie HANKES !

  • sophie hankes

    , utrecht

    De noodzaak voor het samenstellen van een zwarte lijst van disfunctionerende artsen en disfunctionerende bestuurders in de gezondheidszorg is volstrekt duidelijk. De maatschappij dient actief beschermd te worden in plaats dat disfunctionerende artsen... jarenlang beschermd worden, zoals in Enschede, Nijmegen, Emmen etc. In feite wordt het opstellen ondersteund door de jurist van de artsenorganisatie KNMG Mr. J.Legemaate die reeds in 2006 vaststelde dat de zelfregulatie van de medische sector faalt hetgeen in juni 2009 door de Algmene Rekenkamer bevestigd is. Persoonlijke verantwoordelijkheid is een morele verplichting, zo luidt het motto van SIN-NL organisatie van slachtoffers van medische fouten mn voor artsen die geacht worden eerlijke en adequate medische hulp te verlenen. Uiteraard dienen de criteria voor plaatsing zorgvuldig vastgesteld te worden. Voor SIN-NL is het weigeren van eerlijke informatie en herstelbehandeling hetgeen in strijd is met de zorgplicht op grond van de WGBO, een belangrijk criterium. Let wel:Diverse artsen hebben nb erkend dat de medische sector zelf slachtoffers van medische fouten als het ware op een zwarte lijst plaatst door hen geen eerlijke informatie na de medische fout te verschaffen. Dit gebeurt al jarenlang zonder de betrokken patienten te informeren, zonder de criteria voor plaatsing en verwijdering te publiceren. Dit gebeurt structureel zoals herhaaldelijk toegegeven is door de medische sector. Patienten zijn als het ware weerloos en vogelvrij, volledig overgeleverd aan een falende medisch sector.
    Last but not least: patienten hebben behoefte aan eerlijke goede gezondheidszorg en willen zwarte lijsten uiteraard vermijden. Maar daar de medische sector daadwerkelijk faalt in het leveren van transparante kwalitatief goede gezondheidszorg, zie rapport Rekenkamer 2009 èn faalt in het corrigeren van disfunctionerende beroepsgenoten zijn zwarte lijsten onvermijdelijk. Zie voor meer info: www.sin-nl.org

  • R.M.S. Doppegieter

    , Velp

    Het is zeer de vraag of 'zwarte lijsten' zinvol zijn en hun doel bereiken. Niet alleen privacy-aspecten vormen een probleem (en wat als een hulpverlener per ongeluk per abuis wordt geregistreerd?), ook is het internationaal een probleem vanwege de ve...rschillende normen die gelden (bijv. voor euthanasie of abortus). De beste oplossing is zeker om veel meer verantwoordelijkheid te leggen waar die moet liggen: het bestuur of management van de instelling waar de hulpverlener aan de slag gaat. De Kwaliteitswet zorginstellingen stelt m.i. in dit verband ook eisen aan de kwaliteit die bestuurders binnen halen.

    mr. Rose Marie Doppegieter
    DG Doppegieter Gezondheidsrecht

  • majid

    hello
    AUB een paar vragen
    1-bestaat zulke zwarte lijvst voor artsen ook voor andere functies in onze samenleving en maatschap?
    2-Is het niet beter dat zo een lijst blijft bij het ministerie van VWS en de ziekenhuisbestuurders kunnen het ministerie... raadplegen over de namen van disfunctioneerde beroepsoefenaren.
    bedankt

  • M.Ch. Doorakkers

    , Venray

    Begrijpelijk initiatief, wel zou een en ander verbreed dienen te worden naar een lijst met disfuncionerende bestuurders en managers bv mbt de Balkenende norm

  • A.J.M. Schipperijn

    , Noordwijk

    Aan het nut van een zwarte lijst voor artsen kan worden getwijfeld overwegende, dat de medische en aanverwante beroepen in ons land het tuchtrecht systeem kennen met als zwaarste sanctionering: royering uit het beroep. Misschien is het beter een open...bare lijst aan te leggen van artsen, die de beroepsuitoefening voor het leven is ontzegd: iedereen in Nederland weet dan waar hij/zij dan aan toe is. Een aldus opgebouwde lijst lijkt het mij een beter alternatief toe. Dergelijke lijsten dienen continue bijgehouden worden: het mag niet voorkomen dat een "zwarte" beroepsbeoefenaar, die ernstig invalide geworden, dement is geworden of bijvoorbeeld is overleden, op dergelijke lijsten nog voorkomen. Bovendien moet heel goed overwogen worden, wat de gevolgen kunnen zijn voor de naaste familieleden (levenspartner en kinderen). En dan nóg een vraag: moeten beroepsbeoefenaren, die een ernstig strafbaar feit hebben begaan, echter niet op enigerlei wijze met het beroep samenhangend, ook op deze lijsten worden gezet? Mijns inziens moet men uiterst terughoudend zijn met het opstellen van dit soort zwarte lijsten!
    A. Schipperijn

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.