Onrust vergoeding incontinentiemateriaal
3 reactiesVerzekerden die incontinentiemateriaal gebruiken kunnen gebeld worden door een medewerker van Tena, een bekende commerciële fabrikant van incontinentiemateriaal, met vragen over hun urineverlies.
Dit is het gevolg van een nieuwe vergoedingsregeling voor incontinentiemateriaal die geldt voor verzekerden van Achmea. Een woordvoerder van de zorgverzekeraar zegt dat uit onderzoek is gebleken dat er veel verspilling is en regelmatig onnodig dure materialen worden toegepast. ‘Dat is niet in het belang van de patiënt en niet in het belang van de premiebetaler.’
De nieuwe regeling stelt dat apotheken al hun incontinente patiënten moeten indelen in categorieën, van lichte tot zware incontinentie. Om tijd te besparen, laat een aantal apotheken Tena deze klus klaren; daartoe verstrekken de apothekers gegevens van patiënten aan de fabrikant.
Deze regeling veroorzaakt onrust; niet alleen omdat de privacy van de patiënt mogelijk in het gedrang komt, maar ook omdat de fabrikant zelf gebaat is bij de afname van incontinentiemateriaal en dus geen onafhankelijk oordeel kan vellen. De fabrikant laat weten dat patiënten alleen worden gebeld als zij daar geen bezwaar tegen hebben.
Demissionair minister Edith Schippers (VWS) vindt het onjuist dat het bedrijf de beschikking krijgt over patiëntengegevens. Schippers laat daarom uitzoeken wat er precies aan de hand is.
Anouk Eikendal
Bron:

J.B.E. Hulshof
arts, WOLFHEZE
Je zou toch verwachten dat een grote zorgverzekeringsmaatschappij niet dit soort blunders maakt.
L.W. Boland
Jeugdarts, DIEMEN
Her moet niet nog gekker worden.
L.W. Boland
Jeugdarts, DIEMEN
Het moet niet nog gekker worden.