Maasstad Ziekenhuis meest ‘sociaal’
Plaats een reactieHet Maasstad Ziekenhuis is het meest actief in de sociale netwerken Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn en YouTube. Tot deze conclusie komt onderzoeksbureau Redmax in een monitor.
Het bureau keek naar de activiteiten op de vijf grootste sociale media van 579 zorginstellingen, waaronder 94 ziekenhuizen 76 verpleeghuizen, 112 ggz-instellingen en 27 GGD’s.
De sector ziekenhuizen is het meest te vinden op de sociale platforms, de thuiszorg het minst. Slechts vier ziekenhuizen zijn niet actief op sociale netwerken, 68 procent is actief op drie of meer kanalen. Toch is er nog wel wat te winnen. Meer dan 70 procent van de zorginstellingen is bijvoorbeeld te vinden op LinkedIn, maar wordt daar voornamelijk gevolgd door maximaal honderd eigen werknemers. Hetzelfde geldt voor Hyves, waar de instellingen vooral met niet-openbare profielen te vinden zijn.
Onder de 41 procent twitterende instellingen zijn erbij die de volgers de hele maand februari in de kou hebben laten staan door niets van zich te laten horen. Hyves en Youtube hebben nu het grootste bereik onder de Nederlandse bevolking, en vooral op het videokanaal kunnen zorginstellingen nog veel actiever worden, concludeert Redmax.
Het winnende Maasstad Ziekenhuis had 420 LinkedIn-contacten, 49 Youtube-video’s, 10 Hyves-vrienden, 1221 Twitter-volgers en 176 Facebook-fans. Geen hoge aantallen, en zeker niet op alle fronten het hoogst scorend, maar het ziekenhuis heeft toch veel punten verdiend in deze analyse door de huisstijl op alle profielen toe te passen en actief te communiceren met volgers en vrienden.
Opdrachtgever voor het onderzoek is iZovator, een bureau dat zich richt op de zorgeconomie in de regio Gooi- en Vechtstreek. Het bureau wil de monitor periodiek gaan herhalen.
Heleen Croonen
Download het het rapport Social Media Monitor Zorg
- Meer nieuws
- Er zijn nog geen reacties