‘Een vijfde ziekenhuispatiënten ontbeert informed consent’
Plaats een reactieBijna 20 procent van de patiënten die worden onderzocht, behandeld of opgenomen in het ziekenhuis kreeg daar vooraf geen informatie over. Bij de helft van de patiënten die wél informatie kregen sprak de arts niet over alternatieven en bij een vijfde niet over de voor- en nadelen van de behandeling.
De patiënten die informatie – informed consent – krijgen, vinden die meestal wél goed te begrijpen. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een onderzoek naar ziekenhuiservaringen onder zevenduizend panelleden. In een artikel over het onderzoek in de Gezondgids komt verder naar voren dat patiënten in de wachtruimtes en tijdens opnames een gebrek aan privacy ervaren. Persoonlijke informatie wordt geregeld uitgewisseld waar andere wachtenden of kamergenoten bij zijn. Een kwart van de patiënten vindt dat er tijdens een opname te weinig informatie werd gegeven over uitslagen of de gezondheidssituatie.
Een van de grootste ergernissen zijn spreekuren die uitlopen, terwijl er weinig informatie wordt gegeven over de duur van de uitlop. Ook loopt 60 procent van de panelleden van de Consumentenbond aan tegen wachtlijsten voor behandelingen die veel langer zijn dan de treeknormen. 30 procent van hen probeerde daarom via de huisarts of zorgverzekeraar de wachttijd te verkorten of veranderde van ziekenhuis.
Ondanks alles krijgen ziekenhuizen gemiddeld toch een 7,8 van de panelleden.
Lees ook:-
Simone Paauw
Simone Paauw interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal. Ze heeft aandacht voor diversiteit en inclusie in de breedte, discriminatie en grensoverschrijdend gedrag (op de werkvloer) en de positie van vluchtelingen en vluchteling-artsen. (Gezondheids)recht en medisch tuchtrecht hebben haar bijzondere interesse.
- Er zijn nog geen reacties