De macht van de ‘blonde’ verzekeraar Achmea!!
Plaats een reactieDe toenemende macht van de verzekeraars in onze gezondheidszorg werd onlangs fraai geillustreerd met de stellingname van Achmea rondom de vergoeding en het standaard toepassen van de MammaPrint in de dagelijkse diagnostiek bij borstkanker. De resultaten, van de nu gaande prospectieve gerandomiseerde studie MINDACT zullen moeten laten zien of, en zoja, bij welke patienten met borstkanker de MammaPrint van toegevoegde waarde zal zijn met betrekking tot de besluitvorming voor adjuvante chemotherapie ten opzichte van de huidige klinische-pathologische parameters. Vanaf 2008 is het bedrijf Agendia een grootschalige lobby begonnen, voor en achter de schermen, om hun diagnostische test zo breed mogelijk in de markt te mogen zetten.
Een eerder kritisch stuk (MC 2008) over het prematuur gebruik van de Mammaprint leidde toen tot veel emotionele en boze reacties vanuit hun kant. De doorgaande lobby heeft echter nu wel geleid tot een draai bij de grootste verzekeraar in Nederland. Zonder verdere inhoudelijke kennis van zaken heeft deze ‘blonde’ verzekeraar besloten deze relatief dure genexpressie test (2500 euro) standaard te gaan vergoeden. Door de toegenomen marktwerking zullen andere verzekeraars nu snel volgen.
Ondanks kritische geluiden van het NABON en de NVVP over de prematuriteit van dit besluit zal Agendia tevreden achterover kunnen gaan leunen. Het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en de daarbij behorend evidence-based geneeskunde heeft met dit besluit helaas een forse knauw opgelopen. Het hebben van “ tevreden klanten” weegt bij Achmea klaarblijkelijk zwaarder dan de evidence.
Vincent Smit, patholoog, Noordwijkerhout
brievenrubriek
- Er zijn nog geen reacties