Bereikbaarheid 112 kwetsbaar bij piekbelasting
Plaats een reactieDe bereikbaarheid van 112 raakt in het gedrang bij piekbelasting en er veel mensen tegelijkertijd het alarmnummer bellen. Dat blijkt uit een onderzoek naar de bereikbaarheid van meldkamers dat was ingesteld na een stroomstoring op 17 januari 2017.
Het onderzoek is gehouden door de Inspectie Veiligheid en Justitie (IVenJ), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en Agentschap Telecom (AT), op verzoek van De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.
Tijdens de stroomstoring kwamen circa 360.000 aansluitingen in Amsterdam, Landsmeer, Oostzaan en Zaandam in de vroege ochtend zonder stroom te zitten. Dit veroorzaakte een piekbelasting bij de gemeenschappelijke meldkamer Amsterdam-Amstelland en de landelijke 112-centrale.
Sommige bellers stonden minuten in de wacht. In één geval stond een beller in totaal 21 minuten in de wacht: deze situatie had Ambulance Amsterdam overigens eerder gemeld bij de IGZ – deze concludeerde dat niet was voldaan aan de responsnormtijd. 369 unieke oproepen hebben geen contact gehad met het alarmnummer. Zij werden niet teruggebeld door de landelijke 112-centrale.
De inspecties concluderen, niet voor het eerst, dat de inrichting van de 112-keten kwetsbaar is. De landelijke meldkamer moet zich dan ook beter voorbereiden op piekbelasting. Ook telecomaanbieders moeten ‘voortvarender’ voorzieningen treffen voor de bereikbaarheid van 1-1-2 (vast en mobiel) bij een langdurige stroomstoring.
Lees ook:-
Marieke van Twillert
Marieke van Twillert is sinds eind 2015 journalist bij Medisch Contact. Arbeidsmarkt en internationale gezondheidszorg hebben haar speciale aandacht, maar ze volgt ook het levenseindedebat, medische technologie en internationale gezondheid. Marieke is een van de presentatoren van MC de Podcast en schrijft geregeld een bijdrage voor de rubriek Media en Cultuur.
- Er zijn nog geen reacties