Tolkenvergoeding stap dichterbij
Plaats een reactie
Het ministerie van VWS gaat onderzoeken hoe de bekostiging van tolken het beste geregeld kan worden. En dat is hard nodig, zegt de KNMG samen met de Johannes Wierstichting, Patiëntenfederatie Nederland en KNOV. Zorgverleners hebben de verantwoordelijkheid om hun patiënten goed te informeren en samen te beslissen over al dan niet een behandeling. Daarbij kan een taalbarrière flink in de weg zitten.
Voormalig minister Van Ark heeft al toegezegd dat zorgverleners tolken moeten kunnen inschakelen én dat de financiering daarvoor geregeld moet zijn. De aangenomen motie van Wieke Paulusma (D66) en Mirjam Bikker (CU) over de bekostiging van de tolkenvergoeding moet hier concreet invulling aan gaan geven.
De inzet van tolken is al jaren een probleem
De inzet van tolken is al jaren een probleem, omdat er geen uniforme regeling is. Het hangt af van de sector waarin de zorgverlener werkt en onder welke wet de zorg valt hoe de financiering is geregeld. Dit maakt het erg onoverzichtelijk en onnodig ingewikkeld om een tolk aan te vragen. De enige structurele oplossing lijkt één landelijk gefinancierd telefoonnummer dat voor alle zorgverleners die onder de WGBO vallen hetzelfde is, of hun werk nu onder de Zvw, Wlz, WMO, Jeugdwet, Wet publieke gezondheid of andere zorgwet valt.
Zie onze gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer, als inbreng voor de begrotingsbehandeling VWS van oktober 2021 via knmg.nl/tolkenvergoeding.
- Er zijn nog geen reacties