Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Op de rails houden

3 reacties

Iedereen heeft wel één of meer zogeheten guilty pleasures. Bekende voorbeelden zijn hard meezingen met oude liedjes van Kinderen voor Kinderen, de pindakaaspot uitlepelen, hartje zomer kerstmuziek luisteren of filmpjes van Doctor Pimple Popper bingewatchen.

Voor wie niet bekend is met dat laatste: een Amerikaanse dermatologe die onder het oog van de camera mensen verlost van allerlei puistjes, puscollecties en ander persisterende lesies; een grote internethit. Zelf kan ik genieten van oude afleveringen van Rail Away; medestanders zullen alleen al bij het horen van de openingstune in een meditatieve toestand terechtkomen. Ik moest tijdens de recente Nederlandse snowmageddon denken aan een oude aflevering van het treinprogramma, waarin ze de trein vanuit Bergen in Noorwegen volgden. Ondanks hevige sneeuwval lukt het ze daar het spoor begaanbaar te houden. Kom daar eens om bij ons, waar afgelopen zondag welgeteld 0 (nul) treinen reden. De NS is verantwoordelijk voor de treinen, maar ProRail voor het onderhoud aan het spoor, die dat weer heeft uitbesteed aan meerdere onderaannemers die dan weer te maken hebben met drie aanbieders van wisselverwarmers. Deze versnippering, mede in combinatie met achterstallig onderhoud, maakte dat er geen enkele trein kon rijden.

Nee, dan Engeland: één op de zes gevaccineerd

De stap naar de zorg is een kleine: ook hier hebben we te maken met een sterk versnipperd veld, waarin diverse drie- of vierletterige organisaties de uitvoering van de Wlz, de Zvw, de Wmo en uiteraard de Wpg mogelijk moeten maken. De oude wijsheid ‘waar iedereen verantwoordelijk is, voelt niemand zich verantwoordelijk’ zagen we bijvoorbeeld op een vaccinatielocatie in Doetinchem, waar geen naalden waren, en in Nieuwegein, waar de lokale cateraar vaccins van de ene locatie naar de andere reed. Nee, dan Engeland. Slechts één drieletterige organisatie en inmiddels is één op de zes inwoners gevaccineerd. Er wordt daar, behalve in ziekenhuizen en huisartsenpraktijken, ook gevaccineerd in rugbystadions, concertzalen, paardenrenbanen en kathedralen. Ik stel voor dat wij gaan opschalen door massaal te gaan prikken in treinen; die staan toch nog wel even stil.


medisch contact

nummer 06










  • Bertho Nieboer

    Gynaecoloog Bertho Nieboer (1977) is sinds 2019 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij is verbonden aan het Radboudumc, waar hij staflid obstetrie en gynaecologie is. Nieboer promoveerde in 2012 op het onderwerp minimaal-invasieve chirurgische ingrepen.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Thomas Berkhout, AIOS Psychiatrie, Utrecht 14-02-2021 20:57

    "Zeker, het zorglandschap is versnipperd wat in de praktijk voor veel inefficiëntie zorgt en bij de vaccinaties soms voor gekke situaties. Maar als ik op het coronadashboard kijk, lijkt dat op het tempo van vaccineren uiteindelijk weinig invloed te hebben. De bottleneck lijkt vooral het aantal geleverde vaccinaties, niet hoe snel ze gezet kunnen worden. "

  • Dr. Bertho Nieboer, Hoofdredacteur Medisch Contact, gynaecoloog, Utrecht 11-02-2021 22:15

    "Beste collega, ik vrees dat ik deze bijwerking van mijn schrijven toch moet gaan melden bij het LAREB ;) Dank voor je betrokkenheid bij Medisch Contact en geniet van de filmpjes!"

  • Indrah op den Kelder, Specialist ouderengeneeskunde, Amstelveen 11-02-2021 20:13

    "Nieuwsgierig geworden, ging ik op zoek naar filmpjes van Rail Away. Gevolg: het Medisch Contact belandde opzij."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.