Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
26 april 2006 1 minuut leestijd

St Radboud kan schadeclaims verwachten

Plaats een reactie

De stichting Hartpatiënten Nederland is van plan namens gedupeerde patiënten of hun nabestaanden schadeclaims in te dienen bij het Universitair Medisch Centrum St Radboud (UMC) in Nijmegen. Volgens een woordvoerder staat de telefoon bij de stichting roodgloeiend sinds dinsdag bekend werd dat er jarenlang van alles mis was in het hartlongcentrum van het UMC.


Het St Radboud moest dinsdagmorgen op last van de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ) onmiddellijk stoppen met hartoperaties bij volwassenen. Volgens een onderzoeksrapport is de situatie op de afdeling Hartchirurgie zo alarmerend dat de veiligheid van patiënten in gevaar komt. Het ziekenhuis mag de operaties pas weer hervatten als een reeks van maatregelen is genomen.



Voorzitter J. van Overveld van Hartpatiënten Nederland zegt sinds dinsdag niet alleen nabestaanden van in Nijmegen geopereerde patiënten te hebben gesproken, maar ook mensen die menen dat zij na hun openhartoperatie meer complicaties dan nodig hebben doorstaan.



In het onderzoeksrapport is vastgesteld dat er tussen 2003 en 2005 ongebruikelijk vaak complicaties voorkwamen en dat zelfs vaak heroperaties nodig waren.



'Patiënten hebben dat ook wel tegen hun arts gezegd, maar dat is altijd gebagatelliseerd. Nu blijkt dat er grote fouten zijn gemaakt, willen deze mensen alsnog erkenning. De meesten gaat het helemaal niet om geld', zegt Van Overveld.



Overigens twijfelen veel patiënten volgens de voorzitter nog of zij mee willen doen met een procedure.'Ze zijn natuurlijk wel blij dat zij levensreddend zijn geopereerd. En ze blijven onder behandeling bij het UMC, dat maakt de zaak gecompliceerder.' Van Overveld verwacht volgende week te weten hoeveel partijen via zijn stichting het UMC aansprakelijk gaan stellen.



Het UMC probeert sinds dinsdag via huisartsen zoveel mogelijk in Nijmegen geopereerde patiënten te bereiken om hen een gesprek aan te bieden. Toen in het najaar van 2005 de eerste berichten naar buiten kwamen over het hoge aantal sterfgevallen in Nijmegen, is hetzelfde gedaan. Volgens een woordvoerder van het ziekenhuis waren patiënten en familieleden toen erg tevreden over deze zorg. Het is nog niet bekend hoeveel mensen behoefte hebben aan een gesprek met de leiding van het ziekenhuis.  



ANP

 

print dit artikel
patiëntveiligheid
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.