Laatste nieuws
Mathijs Smit
1 minuut leestijd
Nieuws

Patiënt vindt huisarts slecht bereikbaar

1 reactie

Ruim 30 procent van de patiënten in Nederland vindt dat zijn huisarts telefonisch niet goed bereikbaar is. Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel, het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.

Volgens het onderzoek, dat is verschenen in het nieuwste nummer van Huisarts & Wetenschap, blijkt ook dat minder dan 60 procent van de ondervraagden bij de eerste belpoging naar de huisartsenpraktijk contact krijgt. Ongeveer eenderde kreeg pas na enkele belpogingen contact. Van de ondervraagden kreeg 7 procent helemaal geen contact.

In 2008 toonde onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) ook al aan dat de normen voor telefonische bereikbaarheid vaak niet worden gehaald. De IGZ vindt dat bij niet-spoedoproepen binnen twee minuten moet worden opgenomen, bij spoedoproepen binnen 30 seconden.

Uit het Nivel-onderzoek blijkt verder dat patiënten veeleisender zijn dan de inspectie. Van de ondervraagden wil 56 procent dat de telefoon van de huisartsenpraktijk binnen één minuut wordt opgenomen.

‘Er zit verschil tussen wat patiënten verwachten van de telefonische bereikbaarheid van hun huisarts en wat huisartsen bieden’, constateert onderzoekster Margreet Reitsma van het Nivel. ‘Dit verschil is ook al eerder geconstateerd, maar laat zich kennelijk niet makkelijk oplossen.’

Mathijs Smit

Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock
Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E. Braak

    , ZUID-SCHARWOUDE

    In bovengenoemd artikel 'Hoe huisartsen hun bereikbaarheid verbeteren' staat al:

    Ongeacht de uitkomsten van het inspectie-onderzoek zal de LHV zich hard blijven maken voor verbetering van bereikbaarheid van de huisarts. Alhoewel de rek er wel bijna ...uit is. Een praktijk die 52 uur per week open is, heeft niet genoeg aan één praktijkassistente met een 38-urige werkweek. Meer zit er met de huidige middelen echter niet in. Dan los je het probleem van de bereikbaarheid niet op met een extra telefoon…

    De tijd is kennelijk rijp voor een reeele vergoeding, voor het aanstellen van een telefoniste, 52 uur per week, naast een assistente.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.