Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

LHV: ‘Patiënten vragen onder druk dossier op’

3 reacties

Patiënten die inzage vragen in hun medisch dossier of een kopie opvragen, krijgen vaak nul op het rekest. En als ze een dossier te zien krijgen, blijkt de inhoud vaak niet te kloppen. Dat stelt Patiëntenfederatie Nederland in het programma Kassa op basis van een onderzoek onder het eigen ledenpanel.

De Landelijke Huisartsen Vereniging stelt daar naar aanleiding van eigen onderzoek onder 175 huisartsen tegenover dat bijna 90 procent van de huisartsen áltijd inzage geeft in het eigen medisch dossier. Wél vragen bijna alle huisartsen naar de reden achter het verzoek; volgens de LHV zetten  instanties zoals gemeenten, verzekeraars en arbodiensten patiënten vaak onder druk om hun hele medische dossier op te vragen bij hun huisarts. Volgens de huisartsen is dit zelfs de meest genoemde reden voor het opvragen van het medisch dossier, terwijl dit helemaal niet mag. De LHV zegt onaangenaam verrast te zijn over de schaal waarop dit gebeurt. Instanties horen zich na toestemming van de patiënt met een gerichte vraag tot de huisarts te wenden. Ook zijn huisartsen volgens de LHV terughoudend in situaties zoals vechtscheidingen of uithuisplaatsingen.

In de uitzending van Kassa noemt de patiëntenfederatie de terughoudendheid van huisartsen betuttelend. De patiëntenfederatie vindt dat de verantwoordelijkheid bij de patiënten zelf ligt. Ze legde aan haar ledenpanel de vraag voor of ze in het afgelopen jaar hun medisch dossier hadden opgevraagd of een verzoek tot inzage hadden gedaan. Bij 36 van de 206 patiënten die dat hadden gedaan, was het verzoek afgewezen. 27 procent van de verzoeken aan huisartsen werd afgewezen en 15 procent van de verzoeken aan ziekenhuizen. Als redenen waarom ze geen inzage of kopie kregen van hun dossier noemden patiënten onder meer ICT-problemen, zorgverleners die het niet wilden, helemaal geen reactie te hebben ontvangen of slechts een deel van het dossier te hebben gekregen.

Van de patiënten die wel inzage of een kopie kregen, zei 17 procent moeite te hebben met het begrijpen van de inhoud. 24 procent van de patiënten gaf aan dat de inhoud van het dossier onjuist was en 31 procent miste informatie. Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland stelt dat de uitkomsten van het onderzoek haar zwartste verwachtingen overtreffen. Ze noemt het onbestaanbaar dat zorgverleners patiënten weigeren inzage in hun dossier te geven, terwijl dit een wettelijk recht is van de patiënt.

De patiëntenfederatie pleit voor een systeem waarbij de patiënt zelf beheerder wordt van zijn dossier. De LHV wil daarentegen samen met andere artsen- en patiëntenorganisaties actie ondernemen richting gemeenten en andere instanties, om het ongeoorloofd opvragen van het medisch dossier tegen te gaan. De LHV noemt het verstandig van huisartsen om twijfels over de verstrekking van gevraagde informatie te bespreken met patiënten, maar hierbij mag het recht van de patiënt op inzage nooit uit het oog worden verloren.

lees ook

Zie ook

Patiëntenfederatie Nederland: Medisch dossier rammelt te vaak

Kassa: Veel problemen met medisch dossiers

Nieuws
  • Simone Paauw

    Simone Paauw (1978) werkt sinds april 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone’ arts met een bijzonder verhaal en neemt graag een kijkje in de praktijk.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.