Kno-arts verspreidt gegevens patiënten via groepsapp | medischcontact

Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

naar overzicht
Nieuws

Kno-arts verspreidt gegevens patiënten via groepsapp

1 reactie
getty images
getty images

Een voormalig kno-arts van Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen heeft ruim honderd (oud-)patiënten ongevraagd toegevoegd aan een WhatsApp-groepschat, in een poging deze patiënten mee te lokken naar zijn nieuwe werkgever.

Hierdoor werden honderd privénummers van patiënten openbaar, zo meldt de Amsterdamse stadszender AT5. In het groepsgesprek zegt hij een nieuwe werkgever te hebben en voegt toe: ‘Hierdoor kunt u niet geopereerd/gecontroleerd worden in Ziekenhuis Amstelland. [Het] is uiteraard wel mogelijk dat u door mij geopereerd wordt in het International Medical Center Acibadem.’

Ook schrijft de arts dat de wachttijden bij zijn nieuwe werkgever ‘aanzienlijk korter’ zijn en dat patiënten er goed aan doen om opnieuw een verwijsbrief van de huisarts te vragen.

Het Acibadem stelt in een reactie dat het benaderen van deze patiënten een ‘soloactie’ is van de kno-arts. ‘Wij zijn hier vooraf niet van op de hoogte gesteld en de wijze waarop dit is gebeurd, past niet binnen de richtlijnen van Acibadem.’ Ziekenhuis Amstelland, oud-werkgever van de dokter, laat weten ‘verbijsterd’ te zijn over deze actie. ‘Er is een grens overschreden en wij zullen juridische stappen ondernemen. Er zijn door de betreffende arts gegevens van onze patiënten meegenomen die binnen onze muren hadden moeten blijven.’

lees ook

Nieuws werk whatsapp Acibadem
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • J.Diephuis, Anesthesioloog, Hertenkampsweg 46, Vaassen 31-10-2018 11:11

    "Een zaak waaraan meerdere, maar tenminste twee kanten kleven: als de arts- patiënt relatie bovenaan in de hiërarchie wordt geplaatst en het ziekenhuis “slechts” een ruimte waar de arts zijn patiënt mee naar toe neemt om daar vervolgens door het ziekenhuis gefaciliteerd te worden bij de behandeling van zijn patiënt, dan is het op zich begrijpelijk, te verdedigen en mi ook terecht dat de arts zijn patiënt mee naar elders neemt. De wijze waarop (groeps chat) blijft natuurlijk ongelukkig. Er is echter geen sprake van patiënten “mee lokken” en er is dan ook geen sprake van “gegevens van onze patiënten”, hooguit van “onze gegevens van de patiënten van de dokter”
    Echter de tijden zijn veranderd: het ziekenhuis is de werkgever, de arts een werknemer, de RvB van het ziekenhuis en niet de dokter is eindverantwoordelijk voor de behandeling van de patiënt en de patiënten “zijn van het ziekenhuis”. Veranderingen in het denken, die sluipend zijn binnengedrongen en door onze jongere collegae niet zo worden ervaren. Toch komt de patiënt voor de dokter naar het ziekenhuis. Maar ik ben een oudere dokter.
    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.