Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Joost Visser
14 februari 2014 1 minuut leestijd
onderzoek

‘Eigen medisch dossier inzien te moeilijk’

2 reacties

Huisartsen maken het patiënten te moeilijk om hun eigen medische dossier in te zien of te krijgen. Sommige mensen lukt het zelfs helemaal niet. Dat stelt de Consumentenbond.

De Consumentenbond nodigde 50 ‘mysterypatiënten’ uit om hun eigen huisarts een kopie te vragen van hun complete medisch dossier. Bij 30 patiënten verliep dat niet probleemloos, stelt de bond in de Gezondgids van deze maand: vijftien patiënten moesten eerst uitleggen waarom zij hun dossier wilden hebben, vier huisartsen wilden geen papieren kopie meegeven, maar vroegen de patiënt het dossier in de praktijk te komen bekijken. In veel gevallen kwam het verzoek niet direct bij de huisarts terecht, maar bij de assistente. Dat verklaart dat zes patiënten voor een persoonlijk gesprek bij de huisarts moesten komen alvorens inzage te krijgen; anderen kregen te horen dat de assistente het verzoek eerst met de huisarts moest bespreken, waarna zij niets meer van zich liet horen. Uiteindelijk lukte het acht van de 50 mysteriepatiënten niet om hun medisch dossier te ontvangen, ondanks hun duidelijke verzoek.

Conform de wet heeft de patiënt recht op inzage in en een kopie van zijn medisch dossier, stelt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) in een reactie: ‘De huisarts of doktersassistent kan daarbij vragen naar de reden van het afschrift. Dat doet de arts omdat hij integrale, verantwoorde zorg wil bieden.’ Volgens de LHV komt het steeds vaker voor dat derden aan patiënten vragen om een kopie van hun medisch dossier te regelen, ‘waarmee de patiënt in een kwetsbare positie kan komen.’ Als de huisarts twijfelt of hij de informatie moet verstrekken, is het verstandig dit met de patiënt te bespreken, aldus de LHV. Op de resultaten van het onderzoekje kan de LHV niet ingaan, omdat onvoldoende duidelijk is waaróm huisartsen al dan niet inzage gaven.

Joost Visser




Consumentenbond onderzoek
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • W. van der Pol, Counselor en hulpverlener , Delft 17-02-2014 00:00

    "Het opvragen en verkrijgen van "het" medisch dossier is en blijft een moeilijke zaak. Ik heb daar in mijn praktijk vaker mee te maken. Het machtigen door de patient lijkt, maar is in de praktijk, geen alternatief. Ik word verwezen naar de juridisch afdeling van een ziekenhuis. Het dossier dient door de patient zelf opgevraagd te worden, schriftelijk, en kopieen worden naar het huisadres van de patient toegestuurd. Er is niet altijd sprake van 1 integraal dossier, zeker niet wanneer meerdere behandelaren betrokken zijn geweest. Het opvragen van een COMPLEET medisch dossier wekt al helemaal weerstand op bij de zorgvelener of zorgverlenende instantie. Ik begin daarom eerst mondeling te vragen naar de huisregels inzake het opvragen van een dossier. Die regels kunnen heel divers zijn, ondanks de wettelijke verplichting om inzage te verlenen."

  • A.M. van den Braken, huisarts, LEIDEN 15-02-2014 00:00

    "Kan het zijn dat hier sprake is van voortschrijdend inzicht in het hoofdstuk dossiervoering? Toen ik 20 jaar geleden begon was de zgn groene kaart nadrukkelijk het aantekenboekje van de aets Waarbij vermoedens of persoonlijke aantekeningen als reminder voor jezelf gewoon konden zonder dat dat de patiënt onder ogen hoefde te komen. Hoewel ik inzage van dossier toejuich kan ik me bij weerstand wel wat voorstellen gezien de evolutie van hierboven. "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.