Contact?
Plaats een reactie‘Het contact met de patiënten’, antwoorden de meeste artsen als gevraagd wordt wat ze het mooiste aan hun vak vinden. Ook geneeskundestudenten noemen dat vaak als reden om voor hun studie te kiezen.
Dat patiëntencontact dreigt echter door allerlei zaken in het gedrang te komen. Niet alleen de administratieve lasten, maar ook de toenemende rol van e-health gaat voor het gevoel van veel artsen ten koste van de tijd die we het liefst aan onze patiënten willen besteden. En tijd voor de patiënt is juist steeds harder nodig om goede zorg te leveren. Dat besef begint meer en meer door te dringen. De denktank van negen jonge, slimme afgestudeerden die op initiatief van de actiegroep ‘Het roer moet om’ en VvAA inventariseert hoe erg het is gesteld met de administratieve lasten in de zorg (blz. 10), komt op 18 november met haar analyse én met ideeën hoe deze bureaucratie aan te pakken. Dat aanpakken zal nog een hele klus zijn, want bureaucratie is een veelkoppig monster.
Van e-health (blz. 14) wordt veel verwacht om de zorg beter en efficiënter te maken. Zoveel dat het af en toe wel een panacee lijkt. De realiteit is dat het invoeren van allerlei toepassingen veel tijd kost en niet zelden tot frustratie leidt. Paradoxaal genoeg komt het contact met de patiënt daarbij in de knel. En dat vinden we nu juist het mooiste van ons vak.
.
- Er zijn nog geen reacties