Laatste nieuws
ANP
2 minuten leestijd
Nieuws

Ajax erkent fouten in medische behandeling Nouri

Plaats een reactie

Ajax erkent dat Abdelhak Nouri vorig jaar geen adequate medische hulp heeft gekregen toen hij werd getroffen door hartfalen tijdens de oefenwedstrijd tegen Werder Bremen. De club neemt de volledige aansprakelijkheid op zich. Ajax-directeur Edwin van der Sar gaat in overleg met de familie van de middenvelder, die ernstige en blijvende hersenschade heeft opgelopen.

Ajax dacht bijna een jaar lang dat Nouri goed was behandeld, nadat hij in Oostenrijk in elkaar was gezakt. De club is gaan twijfelen over de eerdere diagnose van eigen specialisten. Ajax wantrouwde de diagnose na het verzoekschrift dat de advocaten van de familie van Nouri bij de KNVB indiende. Zij deden dat in de aanloop naar een arbitragezaak waarmee ze een schadevergoeding wilden afdwingen.

Het verzoekschrift bevatte een foto die een gelaatsuitdrukking van Nouri liet zien die vragen opriep. Ajax had die foto niet in het dossier. Verder bevatte het verzoekschrift een nieuwe lezing van de manier waarop de gegevens van de hartslagmeter van de middenvelder moesten worden geïnterpreteerd. Ajax kende die gegevens niet en besloot Douwe Atsma en professor Martin Schalij, hoogleraren in de cardiologie, de zaak nog eens te laten beoordelen aan de hand van die nieuwe informatie. Zij concludeerden op basis van televisiebeelden dat Nouri geen snelle, adequate hulp heeft gehad.

De cardiologen oordeelden dat de behandeling onvoldoende was gericht op het meten van de hartslag, de circulatie en een eventuele reanimatie. De aanwezige defibrillator had eerder ingezet moeten worden om zodoende een beter beeld van de situatie te krijgen. De behandelaars hadden na het vrijmaken van de ademweg ook een moment van reflectie moeten inlassen, omdat de situatie van Nouri niet verbeterde.

Bij een goede behandeling was Nouri er mogelijk beter uitgekomen, erkende Van der Sar maandag. ‘U kunt zich voorstellen wat dit inzicht met mij en mijn collega’s deed. Het was een schok. Uiteraard het allermeeste voor de familie, die ik net in een gesprek heb ingelicht. Hun hebben we ook onze oprechte verontschuldigingen aangeboden, dat het zo lang heeft geduurd voordat we deze duidelijkheid hebben kunnen krijgen.’

‘Het moet vreselijk frustrerend zijn geweest dat het zo lang heeft geduurd dat onze lezingen uiteenliepen, boven op het verdriet van wat Abdelhak is overkomen’, erkent de directeur van Ajax. ‘Maar wij baseerden ons op informatie van onze mensen. En die klopte dus niet. Het eerste wat wij dan ook gaan doen, is opnieuw in overleg treden met de familie Nouri. Het gaat er nu om dat wij dat doen wat nodig is om invulling te geven aan de verantwoordelijkheid die wij als club, maar zeker ook als mens, als collega’s en vrienden van Appie, hebben. Wij willen dit op een goede manier oplossen en daar is alles nu op gericht."

De familie van Abdelhak Nouri heeft laten weten blij te zijn dat Ajax aansprakelijkheid heeft aanvaard voor de tekortschietende medische hulp aan de voetballer, maar er wel een dubbel gevoel bij te hebben , omdat het ‘allemaal erg lang heeft geduurd’, aldus een woordvoerder van de familie.

Letselschadeadvocaat John Beer plaatst vraagtekens bij de toelichting van Ajax. ‘Die foto hebben we gewoon van Google gehaald. En die uitdraai van die hartslagmeter zat al in het dossier van Ajax zelf. Ik begrijp dan ook niets van die nieuwe feiten. Ik besef dat het lastig is om gezichtsverlies te lijden. Maar je moet niet verzaken ten koste van de familie en betrokkenen.’ Beer wil wel in oplossingen denken. ‘We kunnen nu eindelijk met Ajax in gesprek. Het gaat ons nu eerst om de financiering voor thuisverzorging.’

Lees ook
Nieuws ajax
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.