Federatienieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

LHV en NPCF lanceren ‘watzegtmijnpolis.nl’

Plaats een reactie

Huisartsen hebben er steeds vaker mee te maken; patiënten die vragen of bepaalde zorg wel of niet vergoed wordt. Logisch gezien de steeds veranderende regels en het woud aan verzekeringsproducten. Maar ook lastig, want een huisarts heeft geen inzicht in de manier waarop patiënten verzekerd zijn.

Bovendien wil de huisarts zijn tijd vooral besteden aan het leveren van goede zorg. Om patiënt en huisarts bij deze vragen te ondersteunen ontwikkelden LHV en NPCF ‘watzegtmijnpolis.nl.

Poster voor 4500 huisartsenpraktijken
Bijna 4.500 huisartsenpraktijken in Nederland ontvangen de watzegtmijnpolis.nl- campagne. Een simpele maar doeltreffende wachtkamerposter spoort de patiënt aan om naar een website te gaan: www.watzegtmijnpolis.nl . Hier wordt in duidelijke taal uitgelegd hoe iemand zélf uit kan zoeken of de zorg die hij/zij krijgt wel of niet vergoed wordt.

Het doel van deze campagne is te zorgen dat patiënten met vragen over vergoedingen zelf op zoek gaan naar antwoorden op de website. Voor patiënten die niet over internet beschikken is een blocnote ontwikkeld met makkelijk afscheurbare bladen waar alle informatie op staat.

Meer tijd voor goede zorg

Het informeren van de patiënt over de inhoud van zijn of haar polis en waar welke zorg door de verzekeraar is ingekocht is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars. Zij moeten ervoor zorgen dat patiënten weten waar ze op basis van hun polis terecht kunnen.

Steven van Eijck – voorzitter LHV: ‘Door de veelheid aan verzekeraars, polissen en voorwaarden is het praktisch onmogelijk dat huisartsen hierin een rol spelen. Bovendien kost het tijd die we niet kunnen besteden aan het bieden van optimale zorg aan de patiënt. Daarom hebben wij watzegtmijnpolis.nl ontwikkeld. Een campagne waar iemand zélf uit kan zoeken of de zorg die hij/zij krijgt wel of niet vergoed wordt.’

Wilna Wind – directeur patiëntenfederatie NPCF. ‘We hopen dat deze campagne mensen erop attent maakt dat het belangrijk is te weten hoe ze verzekerd zijn en welke zorg vergoed wordt,zodat huisartsen in de toekomst maximaal tijd kunnen besteden aan het leveren van goede zorg.’

<b>Download het Federatienieuws van 20 maart 2014</b>
Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.