Federatienieuws
NVAG
3 minuten leestijd
Federatienieuws

Heeft een patiënt recht op verwijzing voor een second opinion?

Recht op arbeid ook voor mensen zonder verblijfsstatus

Plaats een reactie

Casus

‘Eén van mijn patiënten wil een verwijzing voor een second opinion. Ze is het er niet mee eens dat de neuroloog haar niet wil behandelen, nadat uit de scans geen bijzonderheden bleken. Nu wil zij door een andere neuroloog worden gezien. Moet ik als huisarts zo’n verwijsbrief schrijven?’

Advies

Ja, als uw patiënt een second opinion wil en zij vraagt u om een verwijzing, dan moet u daaraan meewerken. Tenzij u zwaarwegende redenen hebt om dat niet te doen.

Toelichting

Een patiënt heeft altijd recht op een second opinion van een arts die niet bij de behandeling is betrokken. Onder een second opinion wordt verstaan: ‘Een advies over (een deel van) de gezondheidstoestand van de patiënt van een andere arts dan de behandelend/onderzoekend arts.’

Gedragsregels artsen

In de ‘Gedragregels voor artsen’ van de KNMG staat dat artsen verwijzingsverzoeken voor een second opinion moeten honoreren, tenzij zij zwaarwegende bezwaren hebben. Zo’n bezwaar kan bijvoorbeeld zijn dat de patiënt meerdere malen voor dezelfde problematiek een second opinion aanvraagt. Het is niet de bedoeling dat patiënten het oordeel van hun behandelend arts eindeloos bij verschillende artsen laten toetsen. Dat leidt vaak tot verwarring, draagt niet bij aan de kwaliteit van zorg en doet een nodeloos beroep op de zorg.

Keuze patiënt

De patiënt mag voor een second opinion zelf een arts uitzoeken, maar kan ook zijn (behandelend) arts vragen om hierbij te helpen. Zo kan de huisarts een spilfunctie krijgen als de patiënt onder behandeling is van een specialist en een second opinion wil van een andere specialist. Specialisten kunnen ook rechtstreeks, zonder tussenkomst van de huisarts, verwijzen naar een andere specialist. Wel is het dan wenselijk dat de huisarts wordt geïnformeerd over de inhoud van de second opinion.

Vergoeding zorgverzekering

Sommige zorgverzekeraars vergoeden een second opinion alleen als de patiënt een verwijzing heeft. Het is aan te raden om uw patiënt daar op te attenderen.

getty images

Vraag? KNMG Artseninfolijn

Bent u arts en lid van één van de federatiepartners van de KNMG, dan kunt u met vragen op ethisch en gezondheidsrechtelijk (juridisch) terrein kosteloos advies krijgen van de KNMG Artseninfolijn. Op werkdagen tussen 9.30 en 16.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 282 3322.

Alle praktijkdilemma’s vindt u op knmg.nl/praktijkdilemma.

getty images

Belangrijk om uw klachtenafhandeling goed te regelen voor 1 januari 2017

De huidige klachtencommissies voor de huisartsenzorg verdwijnen met ingang van 2017, door de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Vanaf dat moment moet u een interne klachtenregeling en een klachtenfunctionaris hebben en aangesloten zijn bij een geschilleninstantie die erkend is door VWS.

Hieronder schetsen we in het kort wat u vóór 1 januari geregeld moet hebben en hoe de LHV u daarbij kan helpen.

Sluit u aan bij een geschilleninstantie

LHV-leden hebben in oktober een brief ontvangen waarmee zij zich eenvoudig digitaal kunnen aanmelden bij de door VWS erkende Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg. Leden van de LHV krijgen 10 procent korting op de jaarlijkse kosten. Niet-LHV-leden kunnen zich ook bij de SKGE aansluiten. Er is sprake van een all-in tarief; de behandeling van geschillen – mits redelijk in aantal – is inbegrepen in het tarief.

Als u zich niet voor 1 januari aanmeldt bij een geschilleninstantie, kan de inspectie een boete opleggen. Aanmelden kan rechtstreeks bij skge.nl.

Sluit u aan bij een (regionale) klachtenfunctionaris

De LHV werkt samen met InEen en de SKGE aan een landelijk dekkend netwerk van klachtenfunctionarissen. Dat netwerk bestaat deels uit klachtenfunctionarissen die nu al werkzaam zijn voor bijvoorbeeld huisartsenkringen, regio’s, gezondheidscentra en huisartsenposten en deels uit nieuwe klachtenfunctionarissen die de SKGE aanstelt. Aansluiten bij een klachtenfunctionaris kan desgewenst tegelijk met het aanmelden bij de landelijke geschilleninstantie, via het aanmeldingsbericht dat LHV-leden hebben ontvangen. In dat geval hebt u dus een soort ‘plus-abonnement’ bij de SKGE. Aanmelden kan rechtstreeks bij skge.nl.

Zorg voor een interne klachtenregeling

De LHV en InEen hebben een landelijk uniforme klachtenregeling opgesteld. De regeling wordt naar verwachting binnenkort goedgekeurd door de Patiëntenfederatie Nederland en voldoet aan de wettelijke eisen. Iedere huisartsenvoorziening (zowel dagpraktijk, coöperatie als post) kan deze modelklachtenregeling gebruiken en voorzien van de eigen naam. De modelklachtenregeling komt eind dit jaar beschikbaar via de website van de LHV.

Maak de nieuwe regeling bekend bij medewerkers en patiënten

Het is van belang om alle praktijkmedewerkers voor 1 januari te informeren over de nieuwe klachtenregeling en wat die betekent voor binnenkomende klachten. Dat kan bijvoorbeeld in een (extra) teamoverleg. De Wkkgz schrijft daarnaast voor dat patiënten informatie over de klachtenregeling moeten kunnen vinden op de website van de praktijk.

pfd federatienieuws

Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.