Boeken en films & zo
1 minuut leestijd

Film: Medisch paradijs

Plaats een reactie

We schrijven het jaar 2154. De wereld is verdeeld in twee klassen: een puissant rijke elite heeft zich teruggetrokken in een gigantisch ruimteschip met de paradijselijke naam Elysium. Deze gated community in een baan om de aarde is vooral een medische utopie: er is instantgenezing mogelijk voor elke denkbare aandoening. De rest van de menselijke populatie verblijft letterlijk in het ondermaanse, op de aarde, die is veranderd in een onafzienbare, overbevolkte sloppenwijk waar alom ziekten en andere sociale ellende heersen.

Maar als arbeider Max DeCosta (Mat Damon) wordt getroffen door een levensbedreigende dosis radioactieve straling en beseft dat hij zijn leven alleen kan redden door zich toegang te verschaffen tot Elysium, beseffen wij dat er revolutie op til is. Zo werkt dit soort films nu eenmaal.


Elysium is het geesteskind van de jonge Zuid-Afrikaanse filmmaker Neill Blomkamp, die eerder met de geslaagde low-budget science-fictionfilm District 9 commentaar gaf op het racisme en de sociale ongelijkheid in zijn vaderland. Zijn nieuwste productie is in de eerste plaats een actiefilm die er heel realistisch uitziet. Blomkamps plot is soms nodeloos ingewikkeld, maar dat neemt niet weg dat je niet elke week een Hollywoodfilm ziet waarin, zij het enigszins versluierd, wordt gepleit voor gelijke toegang tot de gezondheidszorg voor iedereen, meer sociale gelijkheid en open grenzen. Voor die kijkers die het niettemin toch een tikje te frivool vinden: Medisch Contact komt binnenkort met een special over arm en rijk. HM

Media en cultuur
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.