naar overzicht
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Stinkende wonden

Plaats een reactie

Wielrenner valt op gelaat: winkelhaak van 10 cm op kaakhoek. Op SEH gehecht door chirurg. In alle objectiviteit een lelijk letsel.

Ik bespreek: studieresultaten naar littekencrèmes laten licht positief effect zien na één jaar, maar geen enkel verschil in tevredenheid van patiënten na twee jaar.

Patiënt wil graag alles doen wat mogelijk is en koopt littekengel bij apotheek. Apotheek informeert hem precies hetzelfde als ik al deed.

Echter, een vriend kreeg van een plastisch chirurg het sterke advies om wél littekencrème te gebruiken. De heer heeft daarom de verzekering gebeld. Patiënten-infodesk informeert hem: 'Als uw huisarts een formulier invult over de noodzaak, dan zullen wij de kwestie van vergoeding in behandeling nemen.'

???

Formulier?

Noodzaak?

Vergoeding?

Ik zet mijn handtekening onder het door verzekering geleverde formulier (tekenen bij de X).

Het voelt alsof ik gedwongen ben tot fraude.

O ja, dit kostte drie telefonische consulten met patiënt, twee telefoontjes met de apotheek, drie telefoontjes met de verzekering – waarvan twee die geen antwoord opleverden – en uiteindelijk twaalf maal 97 euro voor een nutteloze crème.

Waarom zou ik ooit nog rationeel voorschrijven? Waarom zou ik energie steken in de bewaking van zorgkosten als de verzekeraar mij opzadelt met stinkende wonden?

Heeft u ook iets meegemaakt dat in de rubriek praktijkperikeeln niet zou misstaan? Zend uw tekst naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.