Nieuws
Evelien Jagtman
2 minuten leestijd

Geneeskundestudie is veredelde hbo-opleiding

2 reacties

Geneeskundestudie is veredelde hbo-opleiding. Het is een oude discussie. Toch is die nog steeds actueel: geneeskunde lijkt wel erg op een hbo-opleiding. Of niet?

Hilbert Sloterdijk, vijfdejaars, Groningen
‘Ik ben het daar deels mee eens. Er zitten veel praktijk­elementen in de studie, net als bij een hbo-opleiding. Daarnaast krijgen we in Groningen zogenaamde ‘routeplanners’. Daarin moet je je verbeterpunten beschrijven en een lijst met handtekeningen verzamelen als bewijs dat je bepaalde handelingen hebt verricht. Vrienden die een hbo-opleiding volgen, hebben wel eens gezegd dat het er bij hen net zo aan toegaat. Van mensen met een academische studie heb ik zoiets nog nooit gehoord. Het is ook echt een beetje overdone en kinderlijk. Het is toch je eigen verantwoordelijkheid? De wetenschappelijke opdrachten en de manier van redeneren, maken de opleiding toch academisch. Je moet ook wel wetenschappelijke interesse hebben om een goede arts te worden. Zelfs als huisarts is dat eigenlijk een must.’

Ireen Feenstra, vierdejaars, Nijmegen
‘Dit is hét discussiepunt met de studenten van biomedische wetenschappen, die bij ons in het gebouw zitten. Die vinden de studie geneeskunde een veredelde hbo-opleiding. Daarmee ben ik het natuurlijk niet eens.’

Sun-jine van Bezooijen, vijfdejaars, Rotterdam
‘Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat geneeskunde een beroepsopleiding is. Volgens mij komt dat door de praktischevaardigheidslessen. Maar dat is maar 10 procent van de studie. En hoewel geneeskunde wel een ‘stampstudie’ is – met discipline kom je een heel eind – ben ik het toch niet eens met de stelling. Je moet ook kunnen analyseren.’

Bas Hullegie, derdejaars, Rotterdam
‘Ik ben het ronduit eens met de stelling. De geneeskundestudie heeft weinig academisch niveau. Het is eigenlijk het vergaren van een grote berg kennis. De enige reden waarom het een academische studie mag heten, is dat je als dokter uit een enorme hoeveelheid informatie de juiste moet kunnen distilleren en implementeren in de praktijk. De geneeskundeopleiding zou naar mijn idee in twee delen moeten worden gesplitst: één academische opleiding en één beroepsopleiding. 80 procent van wat een arts doet, is standaard en gaat via protocollen. Daarvoor is weinig academisch denkniveau nodig. Daarvoor hoef je niet al die mensen een academische opleiding te geven.’

Wil je ook eens je mening geven in deze rubriek? Mail dan je telefoonnummer naar artsinspe@medischcontact.nl.

Meer Kwik

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.