Teleconsult een blijvertje? Leg dan eerlijk uit waarom
Patiënt heeft vaak hoge verwachtingen van livecontact
5 reacties
Onderzoek door Groningse studenten laat zien dat patiënten en zorgverleners totaal verschillend denken over de telefonische follow-up. Dus als we deze na corona willen handhaven, is eerlijke voorlichting over de (vermeende) voor- en nadelen wel een vereiste.
Voor de enthousiasteling die ooit een poging durfde te wagen een gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek naar telefonische follow-up in te dienen bij de Medisch Ethische Toetsingscommissie, moet het stiekem een wetenschappelijke guilty pleasure zijn geweest: de covid-19-pandemie. Ineens was daar een versnelde procedure in plaats van een lange lijst ethische bezwaren omtrent negatieve effecten op de overleving in de ‘telefonische-follow-upgroep’ die onderzoek voorheen in de weg stond. Het noodgedwongen afschalen van niet-acute zorg werd ons gewoonweg in de schoot geworpen. Follow-up gebeurt sindsdien grotendeels in gescheiden werelden, verbonden door een telefoonnetwerk: de arts vanuit de artsenkamer, de patiënt vanuit de eigen werk- of woonomgeving.
VERDER LEZEN?
U heeft gratis en volledig toegang als
- Lid van een wetenschappelijke vereniging
- Lid van De Geneeskundestudent
- Abonnee
Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?
Geen lid? Bekijk de abonnementen!